FILM★★★1/2☆

Fury

De ‘Das Boot’ onder de tankfilms? Jammer genoeg niet.

Ooit vlak tegenover een tank gestaan? Nou, wij toevallig wel: in The Tank Museum in Bovington met name, waar we enkele weken geleden hallo gingen zeggen aan ‘Fury’-hoofdacteur Brad Pitt, regisseur David Ayer, en een enthousiaste suppoost die met evenveel liefde over die rollende moordtuigen vertelde als een paardenfluisteraar over zijn merries.

In één van de hallen van dat museum hebben wij een tijdje oog in oog gestaan met de Tiger I, een tank van indrukwekkende Duitse makelij, en hoewel we nu niet willen pretenderen dat we weten hoe die Chinese student zich voelde toen hij tijdens de studentenprotesten in 1989 op Het Plein van de Hemelse Vrede moederziel alleen tegenover die kolonne gevechtsvoertuigen kwam te staan, kunnen we toch getuigen dat er van zo’n machine een rillingen verwekkende, vreesaanjagende dreiging uitgaat.

David Ayer weet die dreiging in ‘Fury’ op sommige momenten heel knap te vatten: zeker in de scènes waarin de Sherman M4, de tank waarover Don ‘Wardaddy’ Collier (Brad Pitt) het bevel voert, en de Tiger I elkaar op een weilandje aan flarden trachten te blazen, hebben veel weg van een angstaanjagend horrortafereel – net twee stalen monsters die een macabere dans uitvoeren.

Nog meer memorabele tableaus die de gruwel van de oorlog bijna tastbaar maken: de Duitse officier die op een sneeuwwit paard door een apocalyptisch tankkerkhof galoppeert; de jonge tankcommandant die zichzelf door het hoofd knalt terwijl hij in brand staat; de aanval met de witte fosforgranaten; en de scène waarin het Duitse antitankgeschut kersrode en smaragdgroene sporen door de schemering trekt – als de oorlog niet zo afschuwelijk zou zijn, zou je de aanblik van die kinetische projectielen zelfs feeëriek kunnen noemen.

Met hun beslijkte uniformen en hun gezichten zwart van het aangekoekte stof zien Wardaddy en zijn manschappen er ook écht uit alsof ze al jaren op oorlogspad zijn – dit verhaal speelt zich af in april 1945, het einde van de oorlog is nabij, de nazi’s delen hun laatste stootjes uit. Visueel zit het dus wel Hitlersnor met ‘Fury’, maar de karaktertekeningen en de dialogen komen jammer genoeg rechtstreeks uit het Hollywoodhandboek voor sentimentele oorlogsdrama’s.

In de buik van de tank treffen we alleen maar stereotypen aan: de onversaagde leider (Pitt), de psycho (Jon Bernthal), het groentje (Logan Lerman), de latino (Michael Peña), en de godsdienstfanaat (Shia LaBeouf). De muziek van Steven Price komt dan weer uit het klefste notenschriftje. Merkwaardig eigenlijk: Ayer zit in zowat alle interviews te toeteren dat hij met ‘Fury’ voluit op authenticiteit wilde mikken, maar uitgerekend het vérité-gevoel valt in het eindresultaat dik tegen; dat Wardaddy aldoor wordt afgeschilderd als een wijsheden spuiende goeroe (‘Ideas are peaceful. History is violent’) duwt het realiteitsgehalte ook niet bepaald omhoog.

Weet u wat het is? Ayer is een geweldige regisseur (zie ook: ‘Training Day’, ‘End of Watch’ en ‘Harsh Times’), maar als het er écht op aankomt, houdt de man veel te veel van testosterongedreven muchomachogedrag en Amerikaanse heroïek om een geloofwaardige antioorlogsfilm te kunnen maken. Maar goed: die indrukwekkend ogende laatste nachtelijke slag maakt godzijtank veel goed, al bij al vonden we het niet oninteressant om de binnenkant van een tank eens te zien, én we hebben weer wat bijgeleerd – bijvoorbeeld dat ook een tankbestuurder soms de choke moet gebruiken. Trouwens: de beste tankfilm ooit blijft ‘The Beast of War’ van Kevin Reynolds.


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234