Geheimen van het Lam Gods - Documentary series (BEL-2020)Beeld VRT

televisie★★☆☆☆

‘Geheimen van het Lam Gods’ op Canvas: ‘Een driedelige documentaire over mensen die aan een oud schilderij zitten te krabben’

Nazirovers, gestolen panelen en verfkrabbers! De makers van ‘Geheimen van het Lam Gods’ proberen de restauratie van het Gentse altaarstuk even spannend te maken als de rest van haar sensationele geschiedenis. Ze falen.

Toen de gebroeders Van Eyck aan het begin van de 15de eeuw voor het eerst hun penselen in de olieverf doopten om er vervolgens een paar stukken Baltische eik mee om te toveren tot een van de bepalende werken van de Europese kunstgeschiedenis, konden ze wellicht niet bevroeden dat de vrucht van hun artistieke arbeid enkele honderden jaren later niet alleen in het George Clooney-vehikel ‘The Monuments Men’ zou opduiken, maar ook in een driedelige Canvas-documentaire.

Stof genoeg, zou je denken. Het Vlaamse veelluik overleefde de beeldenstorm, enkele branden en een verblijf in een zoutmijn van de nazi’s. En dan is er nog de eeuwigdurende saga omtrent de diefstal van het paneel De rechtvaardige rechters, waarvoor jaarlijks wel ergens ten lande een putdeksel wordt gelicht. Uit al die dingen valt spannende televisie te puren, maar ‘Geheimen van het Lam Gods’ focust op de restauratie van de polyptiek. Daar valt op zich wat voor te zeggen. Net als de Amerikaanse militairen die het schilderij aan het eind van de Tweede Wereldoorlog voor ontploffing wisten te behoeden, kunnen de restaurateurs van ‘De aanbidding van het Lam Gods’ gerust de redders van het retabel genoemd worden. Je zult je tenslotte maar maandenlang gewillig laten opsluiten in een glazen kooi van het Gentse Museum voor Schone Kunsten om je door dagtoeristen en gepensioneerden te laten aangapen terwijl je de dagelijkse vijf vierkante centimeter vernis van een van Vlaanderens bekendste kunstwerken aan het schrapen bent.

Het belang van dat minutieuze schraapwerk wordt door een legertje experts (en Wim Delvoye) onderstreept, en ook de klassieke oohs en aahs ontlokkende voor-en-nabeelden van de piekfijn opgefriste panelen ontbreken niet. Veel meer hoeft dat voor een programma over restauratie niet te zijn, maar dat is buiten de regisseurs gerekend. Zij vonden het nodig om de spanning artificieel op te pompen middels achtergrondmuziekjes die in de gemiddelde horrorfilm aangeven dat er iemand met een groot mes achter het douchegordijn schuilgaat. Vrij normale kunsthistorische vragen over welke broer nu precies wat geschilderd heeft, of de precieze indeling van de panelen van in het begin vaststond en hoe het nu precies zit met de schele kop van het schaap worden uitgespeeld alsof het prangende vragen in een moordonderzoek betreft, maar ondanks al die opklopperij blijft ‘Geheimen van het Lam Gods’ gewoon een driedelige documentaire over mensen die aan een heel oud schilderij zitten te krabben. In tijden van onthaasting en kleurplaten voor volwassenen had men het daar gerust bij kunnen laten.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234