HEIST Beeld Netflix
HEISTBeeld Netflix

Televisie★★★☆☆

‘Heist’ (Netflix) lijkt soms een gedateerde politieserie in plaats van een documentaire

Seks, drugs, en een heleboel geld: verhalen over criminelen zijn onweerstaanbaar voor ons reptielenbrein. De nieuwe true crime-reeks ‘Heist’ gaat echter ook over liefde, verlies en spijt.

Karls Monzon en zijn vrouw Brandy hebben één wens: een kindje. Na het verdriet van een eerdere miskraam verloopt de tweede zwangerschap goed, het meisje in wording is gezond, de kinderkamer is ingericht. In de achtste maand voelt Brandy echter dat er iets niet klopt. In het ziekenhuis zegt de verpleegkundige dat de bevalling onmiddellijk ingezet moet worden. Voor hun dochter is het echter al te laat, en voor de tweede maal verliest het paar een ongeboren kind. Om de pijn het hoofd te kunnen bieden, besluiten Karls en Brandy dan maar een dochter te adopteren, zodat de kinderkamer zo kort mogelijk ongebruikt blijft. Maar een adoptie kost geld, heel veel geld…

De drie verhalen die centraal staan in de documentairereeks ‘Heist’ draaien allemaal om doodnormale mensen die om uiteenlopende redenen (geldnood, verliefdheid, een buitenkansje) besluiten om een grote slag te slaan. Zo richt Karls – zonder medeweten van Brandy – zijn pijlen op een geldtransport op het vliegveld van Miami, waar de beveiliging belachelijk slecht is. Hij trommelt wat vrienden op, ze zetten een bivakmuts op en rijden naar het vliegveld. Een kwartier later zijn ze miljoenen dollars rijker. Maar daarmee begint de ellende pas, want wie ooit een overvalfilm heeft gezien, weet dat het leven na een misdaad er zelden makkelijker op wordt. Ook wat die moraal betreft zijn alle drie de verhalen vergelijkbaar: spijt komt na de zonde, daar zijn alle hoofdpersonen het over eens.

Wat ‘Heist’ interessant maakt, is de openheid van deze mensen over de misstappen die ze hebben begaan. De gekozen vertelvorm werkt echter minder goed: de interviews met betrokkenen worden vergezeld door nagespeelde scènes, die het gevoel geven dat je naar een gedateerde politieserie kijkt, in plaats van naar een documentaire. Sterker nog, zelfs in de interviews is niet altijd duidelijk wat echt is en wat niet. Niet alleen blijkt aan het eind van aflevering één dat de hoofdpersoon omwille van de privacy is vervangen door een actrice, maar ook wanneer de echte getuigen aan het woord zijn, lijken ze in hun verhaal en emoties stevig gestuurd door de documentairemakers. Dat is nochtans nergens voor nodig, want geen script is zo interessant als wat deze mensen écht hebben meegemaakt. Zo is de les voor de makers en de subjecten van ‘Heist’ dezelfde: al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234