null Beeld

FILM★★★☆☆

Het beste uit ‘The Man Who Sold His Skin’ is de vertolking van Koen De Bouw

’t Is niet dat we chauvinisten zijn, maar het beste aan dit Tunesische drama over een Syrische vluchteling die een kunstwerk op zijn rug laat tatoeëren, is de vertolking van Koen De Bouw. De acteur vindt precies de juiste toon als de op Wim Delvoye gebaseerde kunstenaar met de ietwat overdreven eyeliner: alleen al De Bouws reactie op het pus dat tijdens een medische ingreep uit de tattoo geisert, zou zelfs de duivel doen grinniken. Hoofdacteur Yahya Mahayni daarentegen lijkt soms wat moeite te hebben met de ongelukkige toonwisselingen die regisseuse Kaouther Ben Hania in het verhaal heeft ingebouwd. De film is op z’n genietbaarst wanneer Hania in navolging van Ruben Östlunds ‘The Square’ op satirische wijze de spot zit te drijven met het kunstwereldje, maar het ietwat melige gehakketak tussen de vluchteling, zijn geliefde en de jaloerse echtgenoot halen de algehele waarde van dit kunstwerk naar onze smaak wat naar beneden.

Nu in de bioscoop.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234