Casa De Papel Beeld RV
Casa De PapelBeeld RV

tv-tip

Het einde van ‘La Casa de Papel’: ‘We hebben 33 eindes uitgeprobeerd voor we tevreden waren’

De tijd is gekomen om nog één keer en met luide stem ‘bella ciao’ te zingen: ‘La casa de papel’ is aan zijn einde toe. Deze week verschijnen de laatste afleveringen op Netflix, en daarmee valt het doek over de succesvolste Spaanstalige serie ooit. Bedenker en schrijver Álex Pina telt af. ‘We hebben 33 verschillende versies van de finale moeten bedenken voor we tevreden waren.’

Redactie

– Hoe lang op voorhand wist je op welke manier ‘La Casa de Papel’ zou eindigen? Toen je aan reeks vijf begon te schrijven?

Álex Pina “Op dat moment had ik inderdaad een afgelijnd idee van de finale, ja. Dat is in elk seizoen zo geweest. Maar in dit geval merkten we tijdens de opnames dat het einde dat we hadden bedacht niet zou werken, en hebben we alles radicaal moeten omgooien. Deze serie maken is van bij het begin een race tegen de klok geweest maar om na vijf seizoenen, meer dan 30 uur televisie en twee uitgebreide overvallen plotseling te moeten beseffen dat de finale niet klopt, dat is toch nog van een heel ander niveau (lacht). Uiteindelijk hebben we 33 verschillende eindes uit moeten proberen tot we tevreden waren.”

– Is het niet vreemd dat je zoiets belangrijks pas zo laat beseft?

Pina “Dat kan zo lijken, maar we hebben vaak tijdens de opnames beslist om een andere richting uit te gaan of iets om te gooien. En het vijfde seizoen was ook het meest complexe dat we hebben gemaakt. Het is het seizoen van de vernietiging, van de totale oorlog tussen de politie en de overvallers, en we hebben iedereen, inclusief onszelf, tot op de limiet geduwd. Het is een uitputtingsslag geweest maar het was het waard, want ik geloof dat we zo kunnen eindigen met het beste seizoen uit de reeks.”

– Je hebt natuurlijk al eens een punt achter ‘La Casa de Papel’ gezet, op het einde van het tweede seizoen toen Netflix de reeks nog niet had overgekocht van de Spaanse televisie. Toen was het een ‘happy end’, waarin de overvallers konden ontsnappen met hun buit.

Pina “Ja, dat paste ook bij het verhaal op dat punt. We hadden de verwachtingen van de kijkers over wie de slechteriken en wie de goeieriken zouden zijn op hun kop gezet, en de sympathie lag toen bij professor en zijn bende. Zo’n ‘happy end’ was dus logisch. In de seizoenen die daarna kwamen, werd het allemaal veel minder zwart-wit, en kon je als kijker de ene keer meevoelen met de overvallers, de andere keer met de politie. De finale sluit daar meer bij aan.”

– Als je zegt dat jullie vaak nog tijdens de opnames knopen hebben doorgehakt, zijn er dan veel dingen waar je achteraf bezien spijt van hebt?

Pina “Er zijn wel plotwendingen die we anders hadden kunnen doen, maar spijt is een te groot woord. Zo werkt het nu eenmaal: je schrijft een serie, je neemt beslissingen en je werkt daarop verder. Om te weten of een andere weg beter was geweest, zou je eigenlijk de hele reeks vanaf dat punt moeten overdoen. Misschien zou ik Berlin niet opnieuw laten sterven. Omdat ‘La Casa de Papel’ na twee seizoenen zou eindigen, was de beslissing om Berlin in het tweede seizoen te laten doodgaan, niet eens zo moeilijk. Maar toen kwam het telefoontje van Netflix met de vraag of we nog extra seizoenen wilden maken. Aan de ene kant waren we euforisch, want we hadden het gevoel dat we nog niet uitverteld waren, maar aan de andere kant dachten we ook: shit, we hebben net een van onze populairste personages van kant gemaakt (lacht). Dus moesten we een manier verzinnen om Berlin toch nog aan bod te laten komen, via flashbacks. Maar dan nog kan ik niet zeggen dat ik spijt heb van die beslissing, want ze heeft ons gedwongen om te evolueren. Anders was het gevaar dat we ons zouden herhalen groter geweest.”

– Met wat voor gevoel neem je afscheid van een reeks die zo succesvol is geweest?

Pina “Een deel van mij is opgelucht, maar dat zal vooral komen doordat de afgelopen maanden zo hectisch zijn geweest (lacht). Maar ik kijk vooral nog altijd met ongeloof terug op de voorbije jaren. Toen we met ‘La Casa de Papel’ zijn begonnen in Spanje, waren we jong en blut: we hebben die eerste afleveringen in een recordtempo moeten schrijven en opnemen omdat er zo weinig budget was. Voor het laatste seizoen hadden we per aflevering meer dan dertig dagen, wat naar Spaanse of zelfs naar Amerikaanse standaarden erg veel is. Niet dat het daardoor echt gemakkelijker was, want we zaten nog altijd vaak als gekken te schrijven op de set (lacht). Maar het zegt veel over de status van de reeks.”

– Tot slot: komt er nu echt een einde aan ‘La Casa de Papel’? Of is er nog een kans dat er een spin-off komt rond een van de overblijvende personages?

Pina “Eerlijk gezegd ben ik nu nog zo druk bezig met het afwerken van het laatste seizoen dat ik nog niet hebben kunnen nadenken over wat ik hierna wil. Pas als alles af is kunnen we eens rustig bekijken of er een mogelijkheid is om een spin-off te maken. Maar op dit moment zijn er geen plannen voor.”

La Casa de Papel - seizoen 5 deel 2

Vanaf 3 december op Netflix

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234