'Snowpiercer' Beeld Netflix
'Snowpiercer'Beeld Netflix

Televisie★★½☆☆

Het is duidelijk dat ‘Snowpiercer’ op Netflix nooit hoogstaande televisie zal worden

Toen wetenschappers de klimaatopwarming tegen probeerden te gaan, ontstaken zij een ijstijd. De flamboyante miljardair Mr. Wilford bedacht als enige een uitweg voor deze catastrofe: hij ontwierp de eeuwig rijdende trein Snowpiercer als een soort Ark van Noach. Terwijl de buitenwereld doodvroor, bouwden de weinige inzittenden een nieuwe samenleving: eentje waar de elite zich volpropt met kaviaar terwijl de armelui overleven op een dieet van ratten en, bij grote honger, hun metgezellen.

De Zuid-Koreaanse regisseur Bong Joon-ho (‘Parasite’) leverde in 2013 reeds de ultieme verfilming van het apocalyptische ‘Snowpiercer’-verhaal, origineel verschenen als een Franstalige strip in 1982. Chris ‘Captain America’ Evans kroop er in de huid van de leider van de meedogenloze opmars van de armen, van de staart tot de eerste klasse. Wat had een televisiereeks nog aan Bongs donkerkomische en bikkelharde cultfilm toe te voegen? Weinig, zo bleek in het warrige maar toch veelbekeken eerste seizoen van ‘Snowpiercer’ op Netflix.

De eerste jaargang sputterde als een boemeltrein omstreeks Erpe-Mere. De havenot Andre Layton (Daveed Diggs) werd door bazin Melanie Cavill (Jennifer Connelly) opgeroepen om een moord op te lossen. Tijdens de eerste afleveringen leek ‘Snowpiercer’ eerder op ‘Moord in de Oriënt-Expres’: een traditionele whodunnit die toevallig op een groot uitgevallen TGV aan het einde van de wereld plaatsvond. De serie slaagde er onderwijl niet in om de benarde leefomstandigheden of de frustratie van de paupers werkelijk vóélbaar te maken. Op het einde kwam dan toch de revolutie: Layton en zijn kameraden wierpen snel-snel het bestaande regime omver, met de belofte van een democratie. Vooraleer de machtswissel goed en wel was doorgevoerd, dook ineens een ándere trein op: Big Alice, bestuurd door niemand minder dan de dood geachte Mr. Wilford.

Het is een van de oudste trucs in het schrijvershandboek: rammelt het verhaal langs alle kanten, introduceer dan een schurk waar iedereen zich achter kan scharen. Enter Sean Bean, die Mr. Wilford neerzet als een machtsbeluste narcist, een megalomaan die verwacht dat iedereen zíjn wil volgt: denk Donald Trump, maar dan wel in staat zijnde volzinnen te formuleren. Wilford is dat type schurk die u voor een decadent diner uitnodigt vooraleer een mes in uw rug te planten. Jawel, Sean Bean weet in ‘Snowpiercer’, in tegenstelling tot zijn personage Ned Stark uit ‘Game of Thrones’, hoe hij Het Spel hoort te spelen.

Eén nadeel aan de charismatische aanwezigheid van Sean Bean: de oppervlakkigheid van de overige personages wordt extra in de verf gezet. De meeste treinreizigers vallen met één woord te omschrijven, alsof zij pionnen zijn die louter het plot dienen. Zelfs hoofdpersonage Layton biedt weinig diepgang: de man doet niet veel meer dan serieus kijken en zo nu en dan een inspirerende speech geven. Waarom verdedigt de o zo eervolle Layton achteloos zijn ex Zarah nadat zij Josie heeft verraden? En waarom werkt hij samen met Ruth, terwijl dat kreng de arm van diezelfde Josie heeft afgehakt? Hoe minder vragen de kijker stelt, hoe beter ‘Snowpiercer’ wordt.

Het enige personage die zich nog enigszins als een mens van vlees en bloed gedraagt, is Melanie. De ijskoningin uit het eerste seizoen ontdooit nadat zij de macht heeft moeten afgeven aan de opstandelingen én Mr. Wilford onthult dat hij haar verloren geachte dochter de afgelopen jaren zelf heeft opgevoed op Big Alice. Melanie hoopt op verzoening met haar dochter, maar Wilford heeft haar zorgvuldig gehersenspoeld. Jennifer Connely speelt de rol van gefaalde leider en moeder met hart en ziel.

Het is duidelijk dat ‘Snowpiercer’ nooit hoogstaande televisie zal worden. Maar met de komst van Mr. Wilford belooft dit tweede seizoen tenminste wat meer vonken te geven. En weet: Sean Bean bewees in het verleden – Boromir! Ned Stark! – al meermaals zeer kundig te zijn in glorieus sterven. One does not simply expect Sean Bean to make it to the end.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234