null Beeld AP
Beeld AP

FILM★★½☆☆

Het probleem met ‘Cruella’? We zijn niet meer zo bang

Cruella de Vil! Op de Koningin van Onderland na bestaat er geen enkele vrouwelijke booswicht die ons zó hard de stuipen op het lijf jaagt als de van ‘101 dalmatiërs’ bekende feeks met het akelige zwart-witkapsel, de naar dode dieren riekende bontjas, de bloedrode puntschoenen en de sigaretten die ze altijd rookt in een pijpje zo lang als haar knokige arm. Cruella de Vil! Cruella de Vil! If she doesn’t scare you, no evil thing will!

Maar als we deze door Craig Gillespie (‘I, Tonya’) geregisseerde prequel mogen geloven, was Cruella niet altijd die gemene troela: lang geleden ging ze door het leven als een van dromen en ambities overlopende jongedame (Emma Stone) die na de dramatische dood van haar mama in Londen verzeilt, waar ze het algauw aan de stok krijgt met The Baroness (Emma Thompson), een steenrijke fashion queen die qua boosaardigheid niet hoeft onder te doen voor, welja, de Cruella de Vil uit ‘101 dalmatiërs’. Over de look en sound van ‘Cruella’ valt veel goeds te vertellen: de camera van Nicolas Karakatsanis zweeft door swinging London alsof het ding vleugels heeft, en het is geweldig hoe Gillespie de beelden meestal monteert op het ritme van een overdaad aan songs uit de sixties en de seventies, van The Rolling Stones tot Deep Purple ‘Na-na-na-na-na-na! / Na-na-na-na-na-na! / Hush, hush!’ En de twee hoofdactrices zwelgen in hun rollen met de gretigheid van twee diva’s die op het podium van een cabaret met de uitzinnigste pruiken en outfits (de vuilniswagenjurk!) staan te pronken.

null Beeld Laurie Sparham
Beeld Laurie Sparham

Die swingende vibe kan evenwel niet beletten dat er na ongeveer een uur een zekere saaiheid begint binnen te sijpelen: zodra de strijd tussen The Baroness en Cruella is losgebarsten, zit er nog maar weinig evolutie in het verhaal. Maar ‘Cruella’ heeft nog een ander, fundamenteler probleem. In wezen hebben we hier, net als bij ‘Maleficent’ en ‘Joker’, te maken met een origin story die past in de tendens om beroemde filmbooswichten uit te leggen. En daar wringt het puntschoentje: door het karakter van Cruella begripvol te willen verklaren, door haar op te zadelen met innerlijke conflicten, een moeilijke kindertijd en een rouwverwerkingsproces, nemen de makers ook een deeltje weg van de kwaadaardigheid die haar zo ijzingwekkend maakte. Hetzelfde overkwam de Joker van Joaquin Phoenix: door Arthur Fleck te voorzien van een ‘Boehoe, ik ben zo onbegrepen!’-trauma werd hij op slag een stuk minder angstaanjagend dan de chaotische en consequent ondoorgrondelijke Joker van Heath Ledger. In ‘Cruella’ wordt de uit puur venijn opgetrokken Cruella uit de tekenfilm haast volledig gestript van haar boosaardigheid, en wat overblijft, is een al bij al innemend meisje van wie nauwelijks nog valt te geloven dat ze ooit in staat zal zijn puppy’s te villen. Cruella de Vil: de naam klinkt ineens een stuk minder dreigend dan vroeger. De Koningin van Onderland lacht in haar cape.

Beschikbaar op Disney+, vanaf 9 juni ook in de bioscoop.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234