null Beeld Netflix
Beeld Netflix

kijktip'Monster: The Jeffrey Dahmer Story'

Het snelle succes van ‘Dahmer’: ‘De wreedheid onder ogen zien’

Seks verkoopt, maar horror doet het ook lang niet slecht. Netflix dropte onlangs de nieuwe miniserie ‘Dahmer’, over de vreselijke misdaden van seriemoordenaar Jeffrey Dahmer. De reeks werd amper aangekondigd in de catalogus, maar toch veroverde ze de hele wereld in een paar dagen tijd. Sterker nog: nooit eerder werd een voorheen onbekende serie zo snel en zo druk bekeken op de streamingdienst.

Redactie

Het succes van ‘Monster: The Jeffrey Dahmer Story’, zoals de officiële titel luidt, zegt iets over onze obsessie met psychopaten als Dahmer, die tussen 1978 en 1991 zeventien jonge mannen en kinderen martelde, vermoordde en deels opat. De weerklank die de reeks nu krijgt, betekent ook de definitieve doorbraak voor hoofdrolspeler Evan Peters. In ‘Mare of Easttown’ stond hij nog naast Kate Winslet, nu kruipt hij op overtuigende wijze in de huid van het kwaad.

EVAN PETERS «Het is bizar hoe snel het allemaal is gegaan. De reeks stond nog maar een paar uur op Netflix, of ik kreeg al berichtjes van mensen die ik jaren niet meer had gehoord. Om me te feliciteren, maar vooral om te vragen hoe het voelde om iemand als Jeffrey Dahmer te spelen.»

– En, hoe voelde dat?

PETERS «Ik ben nog nooit zo bang geweest voor een rol. Ik heb al psychopaten en seriemoordenaars gespeeld (in de reeks ‘American Horror Story’, red.) maar dat waren allemaal fictieve personages. Bij Dahmer weet je dat al die gruwelijke dingen écht gebeurd zijn. Om hem op een geloofwaardige manier te spelen, moet je die wreedheid ook onder ogen zien.

»Ik heb alle biografieën en documentaires over hem gelezen en bekeken, maar ik heb mijn vertolking vooral gebaseerd op één interview dat Ryan (Murphy, showrunner van ‘Dahmer’, red.) me had aangeraden. In 1994, een paar maanden voor zijn dood in de gevangenis, praatte Dahmer met tv-journalist Stone Phillips over zijn daden en zijn jeugd. Van jongs af waren er duidelijke signalen dat er iets mis was met hem, zei hij.

»Wat vooral opvalt in dat interview, is hoe onderdanig en afwezig Dahmer is. Alsof hij niet snapte welke verschrikkelijke dingen hij had aangericht. Die nogal verwarde houding heb ik overgenomen.»

– ‘Dahmer’ krijgt ook kritiek: nabestaanden van Dahmers slachtoffers vinden dat hun wonden opnieuw worden opengereten. In hun ogen misbruikt Netflix tragische gebeurtenissen om plat entertainment te maken.

PETERS «De nabestaanden hebben enorm veel pijn geleden, dus we nemen hun klachten zeker ernstig. Maar we hebben ‘Dahmer’ absoluut niet gemaakt om hun leed uit te buiten. Integendeel, zelfs: we wilden de slachtoffers en hun families centraal zetten, en tonen hoe het systeem en de maatschappij zijn tekortgeschoten. Dat Dahmer zo lang ongestoord zijn gang kon gaan, was te wijten aan het racisme bij de politie – de meeste van zijn slachtoffers waren zwart.

»De reeks draagt dan wel zijn naam, maar ‘Dahmer’ gaat níét over Jeffrey Dahmer. Ze gaat over de gevolgen van wat hij heeft gedaan. Dat verhaal is veel groter en veel interessanter dan zijn gruwelijke misdaden.»

Monster: The Jeffrey Dahmer Story
Nu te zien op Netflix

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234