FILM★★★1/2☆

HHhH: The Man With The Iron Heart (★★★1/2☆)

Voor één keer hadden we iets langer in het gezelschap van de nazi willen vertoeven.

Heydrich! Spreek de naam hardop uit – maar dan liefst niet tijdens de gebedsdienst in de lokale synagoge – en proef de duisternis op uw lippen, voel de vrees in uw botten, hoor de laarzen klakken. Heydrich! Obergruppenführer van de SS, meedogenloos kopstuk van het naziregime, architect van de Holocaust.

En tevens de man die – we mogen hopen dat u voldoende van de geschiedenis kent om in de volgende zin géén spoiler te lezen – op 27 mei 1942 in zijn Mercedes-Benz 320 Cabriolet door Praag zoefde en op de hoek van de Holešovickáchstraat werd opgewacht door de uit Engeland overgevlogen, met stenguns en antitankgranaten bewapende moordcommando’s Jozef Gabcík en Jan Kubiš.

De aanslag op Reinhard Heydrich is al vaak verfilmd: uit het verdienstelijke ‘Operation Daybreak’ (1975) herinneren wij ons – behalve dat de figuur van Heydrich ietwat onderbelicht bleef – vooral de dreigende soundscapes vol omineuze synthklanken; uit het nooit in de Belgische bioscopen uitgekomen, maar intussen wel op dvd verschenen ‘Anthropoid’ (2016) herinneren wij ons, wegens nog niet gezien, dan weer helemaal niets.

Precies omdat het nog maar een jaar geleden is dat het verloop van de aanslag nog eens uit de doeken werd gedaan, schrijven talrijke critici over het op de roman van Laurent Binet gebaseerde ‘HHhH’ (wat staat voor: ‘Himmlers hersenen heten Heydrich’) dat het een nogal overbodige film is. Zelf krijgen wij – het zal wel iets te maken hebben met onze grenzeloze fascinatie voor dat tijdsgewricht – maar niet genoeg van die spectaculaire bladzijde uit de Tweede Wereldoorlog; hopelijk vinden we de reeds lang bestelde dvd van ‘Anthropoid’ morgen eindelijk in onze bus.

In ‘HHhH’ wordt Heydrich vertolkt door Jason Clarke, en wat zijn we blij voor deze geweldige, maar tot nu toe ondergewaardeerde Australische acteur – die u misschien kent uit ‘Everest’ en ‘Zero Dark Thirty’ – dat hij eindelijk eens zijn klasse kan tonen. In de eerste helft, ingeluid door dreigende orgelmuziek en een ijzersterk beeld van Heydrich die zijn uniform aantrekt, volgen we de steile opgang van het blonde beest in het Derde Rijk, waarbij het ons opviel dat het Heydrichs vrouw Lina is (Rosamund Pike) die hem resoluut in de richting van het nationaal-socialisme stuurt (‘Er is een man die alles kan veranderen’).

Jawohl, achter elke kille man staat een nog killere vrouw! Hoe jammer is het dan ook dat de makers in de tweede helft de blik afwenden van Heydrich en inzoomen op de moordcommando’s: wij hadden nog wat dieper willen afdalen in het donkere gewelf van zijn ziel, om beter te begrijpen hoe iemand in staat kan zijn het ene moment met één pennentrek duizenden mensen de dood in te jagen en het volgende moment van een cantate van Schubert te genieten. En we hadden meer willen zien van Stephen Graham als Himmler: dat ene wazige beeld (gezien vanuit het oogpunt van de ijlende Heydrich) waarin hij als een laatste eresaluut met ontblote tanden de Hitlergroet brengt, is écht zo’n shot waarover wij hardop zeggen:

‘Inkaderen!’

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234