Daniel Craig en Lea Seydoux in 'James Bond: No Time to Die'Beeld Universal

Coronacrisis in de filmwereld

Hoe zal Hollywood eruitzien na deze crisis?

Een historische week in Hollywood: voor het eerst sinds de cijfers worden bijgehouden, werd exact nul dollar aan kaartverkoop gerapporteerd. Hoe zal de filmindustrie er na corona uitzien?

Dit had de week van 007 moeten zijn. Geheim agent James Bond is toe aan zijn 25ste avontuur – reden om groots uit te pakken met wat de laatste film wordt met ­Daniel Craig in de iconische hoofdrol. Maar corona gooide roet in het eten.

Toen de crisis in januari in China losbarstte, waren de producenten van de 25ste Bondfilm, ‘No Time to Die’, de eersten die de handdoek in de ring gooiden: de première van de film werd verplaatst naar november. Wellicht was het uitstel toen ook een beetje een opluchting voor de ­makers, want de film kende een geplaagde productie. Beoogd regisseur Danny Boyle stapte al na enkele maanden voorbereidingen uit het project, vanwege de aloude ‘creatieve meningsverschillen’ met de producenten. Ook de opnamen verliepen niet vlekkeloos: een stuntman raakte ­gewond bij een explosie, Craig blesseerde zijn enkel.

Niemand dacht nog aan Europa en VS

Dat ‘No Time to Die’ werd uitgesteld, had niets te maken met de productiesores. Dat gebeurde puur omdat de Chinese groeimarkt cruciaal is voor dit soort wereldwijde blockbusters. Aan bioscoopsluitingen in Europa en de Verenigde Staten dacht toen nog niemand. Zeker studio Universal niet, die de distributierechten voor Bond bezit en in allerijl zijn film ‘The Hunt’ in het door Bond vrijgemaakte plaatsje op de bomvolle releaselijst parkeerde.

Ook op die film lijkt een vloek te rusten. ‘The Hunt’ werd afgelopen september al eens uitgesteld, omdat president Trump hem ongezien afserveerde. Toen hij in de Verenigde Staten alsnog uitkwam, sloten de meeste bioscopen prompt de volgende dag; studio Universal maakte de film direct op streamingplatfoms beschikbaar. 

Zoals alles wat nu besloten wordt, voorlopig is. Universal plaatste zich op voorsprong door al vroeg te besluiten tot uitstel voor Bond. Daarmee verzekerde het zich van een prominente plek in het najaar, rond het voor de Amerikaanse markt cruciale weekend van Thanksgiving. Nu ook de concurrentie grote films doorschuift, is een eindeloze stoelendans begonnen in de releaseschema’s.

Daniel Craig zag zijn laatste Bondfilm begin maart al uitgesteld worden tot november – de eerste film in een lange reeks van ‘voorlopig’ uitstel.Beeld Nicola Dove

Welke films wanneer worden uitgebracht, is in Hollywood hogere wetenschap. Het studiosysteem is ingesteld op megasuccessen voor een handvol blockbusters, die daarom door de concurrerende bedrijven zorgvuldig om elkaar heen worden gepland. Die piketpaaltjes worden ver tevoren uitgezet, vaak nog voordat een film een regisseur of zelfs een titel heeft – op de releaselijst voor april 2023 prijkt nu al ‘Untitled Dreamworks Animation Film’. Naar die releases wordt toegewerkt met uitgekiende marketingcampagnes, die van week tot week de aandacht van het publiek oppompen.

Al die plannen en investeringen kunnen nu bij het grofvuil, en niet alleen voor de blockbusters die in de komende weken zouden uitkomen, zoals de X-Men-spinoff ‘The New Mutants’ en Marvels nieuwste superheldenavontuur ‘Black Widow’. Omdat alles op de pijlers van de megafilms rust, moet het hele schema opnieuw worden ingericht. Hoe meer er nu wordt doorgeschoven, hoe drukker het wordt in het najaar en het voorjaar van 2020.

Black WidowBeeld Disney

Intussen stelt de hele industrie zich de vraag in hoeverre alles straks na de crisis überhaupt zal terugkeren naar hoe het was. Sommige bioscopen zullen niet meer opengaan, omdat ze het financieel niet redden. Onafhankelijke bioscopen en kleinere ketens voelen dat nu al. Ook de grotere studio’s krijgen het moeilijk – die zijn voor hun inkomsten deels ook afhankelijk van hun pretparken en andere toeristische attracties, die nu ook stilliggen.

Het publiek stapt bovendien massaal over naar de diensten die hun geliefde films nu thuis aanbieden – streaming kende de afgelopen weken een ongekende groei. De pessimisten in de industrie zien lang niet al dat publiek straks weer terugschakelen naar de bioscoopzalen. “Deze crisis vergroot de kloof tussen zij die achterliggen en zij die voorgaan in de overgang naar digitale distributie en financiering,” stelde een voormalig Amazonstrateeg al in vakblad ‘The Hollywood Reporter’.

Ingrijpende reshoots

Dan is het ook nog de vraag of al die films die nu op de plank komen na de coronacrisis inhoudelijk nog wel door de beugel kunnen. Her en der bereidt men zich ongetwijfeld al voor op ingrijpende reshoots, zoals na de aanslagen op de Twin Towers in 2001 ook scènes met de torens erin in grote haast opnieuw werden gefilmd.

Die vraagt hangt ook boven de Bondfilm. Want kunnen we in november nog wel met dezelfde onbevangenheid kijken naar het idyllische Italiaanse kustplaatsje waar de geheim agent in de trailer voor de film op een motor doorheen scheurt?

(Het Parool)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234