FILM★★½☆☆
Hoewel het onderwerp van ‘Call Jane’ erg relevant is, gaat de film gebukt onder een gebrek aan drama en urgentie
Van Phyllis Nagy, met Sigourney Weaver, Elizabeth Banks en Chris Messina
Who you gonna call?
DRAMA Zwangere Amerikaanse vrouwen die in 1968 een abortus wensten, telefoneerden niet naar de Ghostbusters of naar Saul Goodman, maar naar Jane, toentertijd de naam van een netwerk van illegale abortusklinieken. Hoewel het onderwerp van ‘Call Jane’ erg relevant is sinds het Amerikaanse Hooggerechtshof het recht op abortus heeft teruggeschroefd, en hoewel het voor die vrouwen geen pretje moet zijn geweest om in een achterafkamertje een dokter met een speculum te zien verschijnen, gaat de film gebukt onder een gebrek aan drama en urgentie. Wat de makers wél goed doen, en dan zéker in de scène waarin enkele ijskoude artsen om ethische redenen weigeren om een levensnoodzakelijke ingreep toe te staan, is duidelijk maken dat Amerika in de sixties een middeleeuws land was waar vrouwen werden beschouwd als minderwaardige insecten. Maar de Franse abortusfilm ‘L’événement’ is sterker, ontroerender en spannender.
Vanaf 30 november in de bioscoop.