How to sell drugs online (fast)Beeld Netflix

TELEVISIE★★★★½

‘How to sell drugs online (fast)’ vindt een perfect evenwicht tussen een handvol verschillende genres

Achtung! Het tweede seizoen van ‘How to sell drugs online (fast)’ is het meest absurd grappige dat vanuit Duitsland tot bij ons is gekomen sinds die keer dat Jean-Marie Pfaff moest uitleggen hoe hij als keeper van Bayern München een ‘pfenalti’ had gestopt.

Soms weet je snel dat het goed zit. Bij het tweede seizoen van ‘How to sell drugs online (fast)’, een Duits komisch drama over een tiener die pillen verkoopt via het darknet, is dat na anderhalve minuut. Na een overzicht van hoe Moritz Zimmerman zich in het eerste seizoen ontpopte tot online drugsbaron M1000 komt het hoofdpersonage in beeld en zegt tegen de cameraploeg dat hij en zijn vrienden ondertussen een miljoen euro hebben verdiend en ermee zijn gekapt - ‘ende der geschichte’. De aftiteling begint en Netflix verwijst je door naar een andere serie die je zou kunnen interesseren, ‘The Algorithm’, met in de hoofdrol dezelfde acteur. Tot Moritz opnieuw verschijnt omdat het hem net te binnen schoot dat alles toch iets anders is gelopen en het tweede seizoen echt van start gaat.

Oppervlakkig gezien lijkt ‘How to’ een kopie van ‘Breaking Bad’ in pocketformaat: een tiener begint te dealen om zich stoerder voor te doen, ontdekt dat hij talent heeft voor misdaad en vervreemdt zo van iedereen om hem heen, ze hadden het even goed ‘De Wonderjaren van Walter White’ kunnen noemen. De makers weten dat ook want ze verwijzen zélf voortdurend naar ‘Breaking Bad’, in een droomscène waarin het hoofdpersonage zichzelf een kaal hoofd à la Walter aanmeet of een monoloog van Moritz tegen zijn vriendin in de schoolcafetaria die erg klinkt als de befaamde ‘I am the one who knocks’-speech. Als Lenny, chef IT van het bedrijfje, valse klantprofielen aanmaakt om  geld wit te wassen, geeft hij die zelfs allemaal de naam van een personage uit de Amerikaanse reeks.

Net dankzij die humor en zin voor zelfrelativering - twee eigenschappen die je niet meteen associeert met Duitsers - wordt ‘How to’ meer dan een doorslagje. Er hangt een anarchistisch sfeertje in de reeks, waarbij elk zijsprongetje toegelaten is. Als Moritz klaagt over zijn liefdesleven, krijg je een overzicht van alle relaties van Leonardo DiCaprio. Wanneer het gaat over de maximumdosis voor MDMA leest iemand een erg gedetailleerde bijsluiter voor. En hoe je bitcoins omzet in cash wordt uitgelegd in drié korte filmpjes, waarbij het laatste bestaat uit beelden uit ‘The Algorithm’, de fake serie uit het begin. De spitsvondigheid zit ook in de dialogen. In één scène proberen Moritz’ Nederlandse leveranciers hem ervan te overtuigen om zijn kompanen te laten vallen, want: ‘Niet alle oprichters blijven bij hun bedrijf, of ken jij misschien Pete Best van The Beatles?’ Waarop de 17-jarige bedremmeld antwoordt: ‘Neen, maar ik weet niet of ik de andere leden wel gekend zou hebben.’

Tussen alle ongein door slaagt ‘How to’ er echter ook in - het kenmerk van een echt goede reeks - mensen neer te zetten met wie je meeleeft: Moritz zelf, die met drugs begon om zijn vriendin terug te winnen en haar net daardoor weer dreigt te verliezen; de knappe, schijnbaar onbezorgde Dan, die door zijn vader constant gekleineerd wordt; en vooral Lenny, een terminaal zieke nerd in een rolstoel die voor het eerst de liefde leert kennen. Het blijven, ondanks de stapels MDMA onder hun bed, tieners die een plek zoeken in de wereld, personages die niet hadden misstaan in pakweg ‘Sex Education’.

Een perfect evenwicht vinden tussen een handvol verschillende genres: de Duitsers hebben daar vast een woord voor.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234