Sam Devriendt: 'Ik heb net aflevering 6 afgewerkt en denk al aan aflevering 9: de reünie. Of beter: het alternatief, want elkaar in de armen vallen, zal er niet bij zijn.'

Achter de schermen bij'De Mol'

Humo sprak de makers van ‘De Mol’: ‘Wij gaan pas terug op reis als er weer uitgebreid gemuild mag worden’

De kijkcijfers blijven stijgen. Het Griekse strijdtoneel valt in de smaak als een lekker karafje ouzo. En fans, jong en oud, maken op maandagochtend al de haartjes nat om optimaal te kunnen toeleven naar dat televisionele hoogtepunt op zondag: in tijden waarin alles fout gaat, floreert 'De mol'. Met dank aan de gewiekste programmamakers, die speciaal voor Humo nog eens bovengronds komen.

Wie 'De mol' maakt, beschikt het best over een uit de kluiten gewassen atlas: afgelopen seizoenen werden achtereenvolgens Argentinië, Zuid-Afrika, Mexico en Vietnam onveilig gemaakt. Nu zochten Mathias De Neve (regie), Olga Baerten (kandidatenbegeleiding) en Sam Devriendt (redactie) het dichter bij huis.

SAM DEVRIENDT «Mensen verwachten dat wij telkens naar de andere kant van de wereld afzakken - 'Ga naar Australië of Nieuw-Zeeland,' zeggen ze - maar net daarom vonden we het leuk om voor Griekenland te kiezen. De criteria zijn: we moeten zelf graag naar het land gaan, het moet mooi zijn, er mag een aangenaam zonnetje schijnen, én - misschien wel het belangrijkste - je moet er inspiratie kunnen rapen. Dat was in Griekenland, met zijn geschiedenis, mythologie en kitschcultuur, geen probleem.»

HUMO Op papier zag het er wat gewoontjes uit.

MATHIAS DE NEVE «Nochtans was Griekenland bij ons eerste seizoen al één van de opties.»

DEVRIENDT «We zijn weggebleven van de hotspots, hè. In Mykonos, Kos of Corfu hebben we geen voet gezet. We zijn gestart in het noorden van het land, om dan af te zakken richting de grens met Albanië. Dat zijn prachtige delen van Europa, die minder gekend zijn maar wel avontuur uitstralen.»

OLGA BAERTEN «Toegegeven: op de luchthaven reageerden de kandidaten wat teleurgesteld. Maar dat was na 24 uur helemaal over. De rest van de reis vroegen ze zich af: 'Hoe kunnen wij nu níét dolblij geweest zijn met Griekenland?'»

HUMO De kans dat je er een Vlaming tegen het lijf loopt, is aanzienlijk groter dan in Vietnam of Mexico.

BAERTEN «In Mexico-Stad kwamen we ook Vlamingen tegen.»

DEVRIENDT «Ik denk dat we zelfs mínder landgenoten hebben gezien dan normaal. En als je dan toch mensen tegenkomt, kan je maar beter eerlijk zijn: 'Je hebt waarschijnlijk wel door waarom we hier zijn. Als je een foto hebt gemaakt, zou je die dan willen verwijderen?' Meestal doen mensen dat.»

DE NEVE «Maar het éérste dat we doen als we Vlamingen spotten, is zo snel mogelijk een deken over Gilles De Coster gooien (lacht). Zonder hem zouden we eender welke tv-show aan het opnemen kunnen zijn.»

Mathias De Neve (beeldregie)Beeld VIER

HUMO Het zal in tijden van isolatie wel een zoete herinnering lijken, maar is zo'n mollenreis voor jullie ook écht leuk?

DE NEVE «Het is een beetje zoals de Tour de France fietsen: een uitputtingsslag waarin je drie weken volle bak moet gaan, en waarop je je best maanden op voorhand fysiek begint voor te bereiden. Meestal stop ik tijdens de draaiperiode met roken, om het aan te kunnen.»

DEVRIENDT «Een klein verschil met de Tour: bij ons komen de bergetappes in het begin. Dan zijn de kandidaten nog met veel. Eens het familiebezoek is gepasseerd, wordt het wat rustiger.»

DE NEVE «Maar tíjdens het bezoek is het alle hens aan dek. Toen hebben we onze zwaarste draaidag meegemaakt, weet je nog? En Gilles was te laat!»

HUMO Overkomt dat meneer De Coster wel vaker?

DE NEVE «Nóóit. Maar juist op die dag dus wél (lacht). Hij had zich verslapen. Uiteindelijk was hij maar tien minuten te laat, dus ça va...»

DEVRIENDT «...maar dat zijn wel tien minuten dat er een ploeg van dertig man stilstaat. Behalve de opnameleider, die hoe langer hoe nerveuzer begon te schuifelen.»

DE NEVE «Tien lévensbelangrijke minuten waren het, want de eliminatie verliep die avond anders dan anders: met vuurwerk. Kandidaten kregen een groene pijl als ze in het spel mochten blijven, een rode als ze afvielen. Alleen bleek dat er in Griekenland geen vuurwerk mag worden afgeschoten na tien uur. De laatste pijl is uiteindelijk omhoog gegaan om één over tien (grijnst)

HUMO Ik heb jou niet gehoord, Olga: hoe was de reis?

BAERTEN «Superleuk!»

DEVRIENDT «Jij hebt een totaal andere ervaring, hè?»

BAERTEN (knikt) «Deze twee bedenken mee de opdrachten en zijn van in het begin bij het programma betrokken. Ik kom er pas bij nadat de kandidaten zijn gekozen. Ter plaatse is het mijn taak, samen met mijn collega's Nele en Joeri, om alles te regelen wanneer ze niet met het spel bezig zijn: inchecken in hotels, etentjes reserveren... Wij gaan overal mee. Het technische team, dat veel groter is, niet.»

HUMO Jij regelt alles voor de kandidaten: heb jij dan ook het optreden van Willy Sommers geboekt?

BAERTEN (lacht) «Helaas.»

DEVRIENDT «Willy is meegekomen omdat we voor het spel een BV zochten die jong en oud in één oogopslag zou herkennen. En Willy is na zijn doortocht op Pukkelpop helemaal terug bij het jonge volkje. Onze klankman, Toon, heeft zich toen van zijn beste kant laten zien, want hij moest Willy muzikaal begeleiden - wat we vooraf bij Willy thuis zijn gaan oefenen. Toon blijkt een virtuoos te zijn op gitaar, accordeon én mondharmonica. Ik denk dat Willy hem nog zal bellen in de toekomst (lacht)

HUMO Bij elke reis vermagerden Bart De Pauw en Michiel Devlieger vijf kilo. Wie er van in het begin van de reeks bij is, is intussen al 25 kilo kwijt.

DEVRIENDT «Ware het niet dat die kilo's er (klopt op zijn buik) ook heel snel terug bijkomen.»

DE NEVE «Op de montagebeelden zien we onszelf: onze blikken zijn leeg, er is alleen een gefocuste oorlogsmentaliteit.»

BAERTEN «We zien er gewoon slécht uit (lacht). In Mexico heb ik af en toe gefacetimed met het thuisfront en telkens als ik in beeld kwam, zeiden mijn kinderen: 'Oh mama, jij zíét er niet uit!' Nu bel ik dus niet meer.»

HUMO Hoeveel uur per nacht sliepen jullie?

DEVRIENDT «Vier, vijf uur? Iets méér naar het einde toe.

»Bij de eliminatieronde was ik soms echt móé. In die mate dat het moeilijk was om wakker te blijven. Je moet weten: het invullen van de test is een welhaast sacraal moment, voor sommige kandidaten zelfs emotioneel. Het is muisstil, je hoort alleen de klikjes van de computermuis. Maar als reporter moet je er vooral voor zorgen dat je niet begint te pitten.»

HUMO De kandidaten kunnen af en toe de spanning breken door uitgebreid in de drank te vliegen. Is jullie dat ook gepermitteerd?

DEVRIENDT «Matti drinkt niet, maar wij tweeën kunnen dat weleens gebruiken.»

BAERTEN «Wij moeten ervoor zorgen dat de groep zich 's avonds kan uitleven. Na sommige opdrachten zijn ze een beetje boos op elkaar. Dan is het belangrijk dat het uitgepraat wordt. De groep van dit jaar heeft dat heel goed gedaan: die heeft zich kapot geamuseerd. Dat de kandidaten op een bepaald moment spontaan gingen dansen naast de snelweg, was helemaal hun idee.

»Je mag niet vergeten dat het zwaard van Damocles hun boven het hoofd hangt: het is de reis van hun leven, maar er moet op tijd en stond iemand naar huis. En als ze gingen slapen, wisten ze dat er iemand niet te vertrouwen was: misschien dronk er wel iemand water in plaats van wodka.»

HUMO Moet de mol van jullie water drinken in plaats van wodka?

BAERTEN «Nee nee, die mag dat kiezen.»

HUMO Dat is het goede aan deze lockdown: de kans dat de mol zich verspreekt op café is nihil.

DEVRIENDT (lacht) «Ik denk dat het nog beter is voor ons. In de mol-periode word ik op café bijna overvallen. 'En? Wie is het?' Mijn flauwemoppentrommel was stilaan leeg.»

DE NEVE «Ik was zelfs mijn pokerface wat beu, dus tegenwoordig ren ik bij ongewenste vragen over 'De mol' gewoon weg.»

HUMO Moet je om jaren aan een stuk 'De mol' te maken een klein beetje masochist zijn?

DE NEVE «Ja (lachje)

DEVRIENDT «Het is het allerzwaarste, maar tegelijk ook het allerleukste dat ik ooit gedaan heb. Daarom houd ik het ook al vier jaar vol. Maar het is nu even goed geweest. Ik denk alleen nog maar in spelletjes en in systeempjes. Tijd om even met iets anders bezig te zijn.»

BAERTEN «Een wissel van de wacht móét soms als je dit programma elk jaar wilt maken. Dat houdt het fris. En zo kan je later weer terugkomen met verse moed.»

HUMO Welke eigenschap heeft een medewerker van 'De mol' nog nodig?

DE NEVE «Multi-inzetbaarheid. Zo is redacteur Christoph onze vaste stuntman: nadat we een durfopdracht met dood gewicht hebben geprobeerd, is het aan hem. Hij is daar tot nog toe altijd zonder kleerscheuren uitgekomen.»

DEVRIENDT «En Wouter, een collega-redacteur, moest tijdens de aquaspeedopdracht plots een uur of drie op een boei gaan zitten, omdat we een cameraman tekortkwamen. Het was bloedheet, de zon stond loodrecht boven ons. Wij zijn dan voor hem in een winkeltje op zoek gegaan naar een pet, maar toen zagen we van die gigantische roze dameshoeden. Vonden we beter! (lacht)»

BAERTEN «Niet ideaal voor zijn mannelijkheid, maar hij stond er wel beeldig mee.»

De roze hoedBeeld VIER

HUMO In 2016 klonk het dat je dit programma alleen kon maken als hechte vriendengroep. Is dat na een aantal personeelswissels nog altijd waar?

DEVRIENDT «Zijn wij vrienden, Matti?»

DE NEVE «Geworden.»

DEVRIENDT «Het belangrijkste is dat je elkaar vertrouwt. Je wéét: wat hij of zij nu gaat zeggen, zal goed zijn. Alle mensen die hier rondlopen, zijn capabele tv-makers.»

DE NEVE «Hier zijn geen ego's, iedereen is gelijk. Iedereen is even streng voor de ander (lachje).»

DEVRIENDT «We kunnen weleens op elkaar roepen, maar dat gaat over inhoud: we moeten het béter maken, en als daarvoor het volume even omhoog moet, so be it.»

Olga Baerten (kandidatenbegeleider)Beeld VIER

HUMO Vorig seizoen heeft één van de makers de eerste stapjes van zijn kind via WhatsApp gezien omdat hij te druk bezig was met 'De mol'. Hebben jullie al grote opofferingen moeten maken?

DEVRIENDT «Er is een periode waarin we héél hard werken en familie en vrienden amper zien, maar we krijgen ook recup, we zijn eens twee maanden thuis... Dan kan je die periode waarin je als een dief in de nacht thuiskomt wel inhalen.»

DE NEVE «In het eerste seizoen monteerden we nog zeven dagen op zeven. Nu zijn we al eens thuis in het weekend.

»Ik geniet zelf meer van het regisseren dan vroeger. Destijds was er veel stress, we wisten absoluut niet wat het zou geven. Nu is het een speeltuin geworden, waarin ik naar hartenlust kan experimenteren, manieren kan zoeken om het weer net íéts beter te maken.»

HUMO Is een seizoen geslaagd als het 'alleen maar' even goed is als het vorige?

BAERTEN «Tuurlijk wel. Die hoge lat is er enkel voor jezelf. De kijker zal niet zeggen dat Vietnam beter was dan Mexico, of dat Mexico beter was dan Argentinië.»

DEVRIENDT «Het is voor ons heel belangrijk dat er na elke aflevering iets is waarover mensen kunnen praten aan de koffiemachine of het kopieerapparaat. Al mag dat in deze tijden gerust via Skype: als het maar iets losmaakt.»

BAERTEN «Dat is nu zelfs nog belangrijker geworden. Ik krijg sms'jes die ik vroeger nooit kreeg. 'Ik ben zo blij dat het zondagavond is: eindelijk pure ontspanning op tv!' 'De mol' is iets waar, meer dan ooit tevoren, naartoe geleefd wordt, waar je met het hele gezin voor kan gaan zitten.»

Sam Devriendt: ‘Toen de eerste reeks op tv kwam, was ik 9. Ik zei tegen ons mama: ‘Dát wil ik doen.’ ‘Meedoen?’ vroeg ze. ‘Néé, ik wil dat bedenken!’’Beeld VIER

HUMO Ik heb geen officiële cijfers, maar mij lijkt het dat er enorm veel kinderen kijken.

DEVRIENDT «Dat is niet nieuw. Wij moeten goed onthouden dat we een familieprogramma maken. Daarom wordt het ook al om acht uur uitgezonden: zo kunnen zij meekijken - of, nog leuker: speciaal voor 'De mol' nét iets later opblijven.

»Olga heeft kinderen, net als veel collega's, en die spelen de 'De mol'-proeven 's anderendaags na op de speelplaats. De verantwoorde dingen, toch.»

BAERTEN «Ze kiezen op school een mol en tegen het einde van de week moeten ze die ontmaskerd hebben. Nu mogen mijn kinderen meekijken, omdat ze toch niet op tijd in bed moeten. Daarvoor, toen ze om acht uur onder de wol gingen, hadden ze een pact met hun klasgenootjes: omdat de meesten pas konden kijken op maandagavond of woensdagnamiddag, mocht er op school pas op dónderdag over 'De mol' worden gesproken. Alle kinderen hielden zich daar plechtig aan.»

Sam Devriendt: 'Onze klankman, Toon, moest Willy Sommers muzikaal begeleiden. Toon bleek een virtuoos te zijn op gitaar, accordeon én mondharmonica. Ik denk dat Willy hem nog gaat bellen.'

EINDE IN MINEUR

HUMO Het succes vertaalt zich in de kijkcijfers: de laatste weken ging het richting de 1.300.000 kijkers.

DEVRIENDT «Ik moet eerlijk zijn: dat doet deugd.»

HUMO Is 'De mol' intussen niet gewoon een kijkcijfergarantie geworden?

BAERTEN «Nee, er zijn geen garanties en de concurrentie wordt ook elk jaar sterker: 'Blind getrouwd' en 'Twee tot de zesde macht', dat is niet niks.»

DEVRIENDT «Het concept blijft ijzersterk. We willen er ook niet te veel aan foefelen - twee mollen gaan er nooit rondlopen - maar bínnen dat format moet je wel met unieke ideeën blijven komen. Als wij in herhaling vallen, ben ik er zeker van dat mensen afhaken.»

DE NEVE «De grootste afwijking was die van vorig jaar, toen we bij het vertrek naar Vietnam nog geen mol hadden. Dit jaar was de verrassing dat we in Vilvoorde gestart zijn: meteen ook de enige keer dat Vilvoorde ooit verrassend is geweest (lacht)

HUMO Het originele 'De mol' heeft drie seizoenen gelopen, jullie hebben er nu al vijf. Binnenkort zullen mensen, wanneer ze 'De mol' zeggen, aan jullie denken en niet aan vroeger.

DEVRIENDT «Raar. De eerste keer dat ik samen met Michiel Devlieger in een kot zat om te overleggen, was héél speciaal. Toen de eerste reeks werd uitgezonden, was ik 9 jaar: ik vond het de max. Ik zei tegen ons mama: 'Dát wil ik doen.' 'Wat bedoel je?' vroeg ze. 'Wil je meedoen?' 'Neenee, ik wil dat bedenken!' (lacht) Ik zou het heel tof vinden als er nu ook zulke kinderen zitten te kijken.

»Bij jullie is dat anders hè, jullie zijn leeftijdsgenoten van Michiel.»

DE NEVE EN BAERTEN (luid protest)

HUMO Valt het voorts een beetje mee om hier in de krochten van een bijna verlaten Woestijnvis te zitten?

DE NEVE «Het is vreemd, hè. De kanteling kwam snel, zoals in heel België. Opeens moesten we anders werken, met twee man per montagecel en een lijn tape ertussen om ieders zone af te bakenen. Maar ik ben blij dat ik kan doorwerken.»

BAERTEN «De montage is sowieso een eenzame periode.»

DEVRIENDT «Als wij het nieuws niet zouden opzetten, hadden wij amper door dat er buiten iets gaande was.

»Alhoewel, ik heb net aflevering 6 afgewerkt, en begin nu na te denken over aflevering 9: de reünie. Of beter gezegd: het alternatief voor de reünie, want elkaar na maanden gemis terug in de armen vallen, zal er helaas niet bij zijn. Ik begin te beseffen: het einde is nabij. (Snel) Het einde van het programma, hè!»

HUMO Zonder groots afscheid.

DEVRIENDT «Het zal een eindpunt in mineur zijn, zeker op de redactie. De komende weken zal steeds meer volk van thuis beginnen te werken. 'Allez, saluut hé.'»

BAERTEN «Onze grootste angst is dat we geen dik feest kunnen geven (lacht)

DEVRIENDT «Voor ons is het altijd uitkijken naar het moment dat de kandidaten elkaar terugzien: een extase, een langverwachte babbel, duizend-en-één vragen! Dat zullen we nu moeten uitstellen.»

HUMO Komt er een volgend seizoen?

DEVRIENDT «We zijn aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn.»

DE NEVE «Ik had al zin om er volgend jaar weer in te vliegen.»

BAERTEN «Met social distancing zal het niet lukken. Als ik nu de tv opzet en ik zie twee mensen elkaar een kus geven, dan denk ik al weemoedig: 'Ah, toen kon dat nog!'»

DEVRIENDT «Wij gaan pas terug op reis als er weer uitgebreid gemuild kan worden, voilà.»

‘De mol’ - VIER, zondag 12 april, 19.55

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234