null Beeld ISOPIX
Beeld ISOPIX

de comeback van'Ghostbusters'

‘Ik heb deze film voor mijn vader gemaakt’

Who ya gonna call? Bijna 40 jaar nadat Bill Murray, Dan Aykroyd en co. in New York City voor de eerste maal ten strijde trokken tegen de spoken, zit er eindelijk weer fris knetterend vuur in de Proton Packs van de Ghostbusters: het deze week uitkomende ‘Ghostbusters: Afterlife’ mag zonder twijfel dé crowdpleaser van het najaar worden genoemd! Wij sprongen in onze Ectomobiel en gingen praten met regisseur Jason Reitman.

Erik Stockman

De nu 44-jarige Jason Reitman groeide letterlijk op in het universum van de Ghostbusters: in het door zijn vader Ivan Reitman geregisseerde ‘Ghostbusters II’ uit 1989 was de kleine Jason heel even te zien als een irritante uk die declameert dat de Ghostbusters ‘full of crap’ zijn. In 2005 maakte Jason zijn eigen regiedebuut met het gesmaakte ‘Thank You for Smoking’, en in de jaren daarna filmde hij zich een mooi oeuvre bijeen met ‘Up in the Air’, ‘Juno’, ‘Tully’ en ‘The Front Runner’. En nu, vijf jaar na de op massaal boegeroep onthaalde vrouwelijke ‘Ghostbusters’-reboot, is het dus die kleine uk zélf die een nieuwe poging waagt om het bovennatuurlijke ectoplasma van de Ghostbusters nieuw leven in te blazen. En met succes! Met de hulp van een nagelnieuwe cast – u herkent onder meer Finn Wolfhard uit ‘Stranger Things’ – én met de steun van de originele acteurs (minus Harold Ramis: die overleed in 2014) heeft Reitman een heerlijke film gemaakt die niet alleen de nostalgiemeters van de fans tilt zal doen slaan, maar ook een nieuwe generatie bioscoopbezoekers zal betoveren.

JASON REITMAN «Het was niet de bedoeling om van onze film een pure nostalgietrip te maken: we wilden absoluut een nagelnieuw hoofdstuk aansnijden. En dus speelt ‘Ghostbusters: Afterlife’ zich niet langer af in New York, maar op het platteland. En de hoofdrollen zijn niet voor de oude Ghostbusters, maar voor hun kinderen en kleinkinderen.

»Kijk, ik was 7 jaar oud toen ik in 1984 de allereerste ‘Ghostbusters’ zag. En net als miljoenen andere kinderen werd ik prompt verliefd: ik speelde de film na, verslond de tekenfilms, bouwde mijn eigen Proton Packs... In ‘Ghostbusters: Afterlife’ maken Trevor en Phoebe, de twee kleinkinderen van personage Egon Spengler, als het ware mijn kinderdromen waar: ze vinden de oude Proton Packs van hun grootvader, trekken ze aan, en vuren op de spoken!»

HUMO In de ogen van de fans zijn de eerste twee ‘Ghostbusters’-films, beide geregisseerd door je vader, heilig. Had je tijdens de opnamen het gevoel dat je sacrale grond betrad?

REITMAN «O, ja! Ik was me er aldoor van bewust dat miljoenen mensen de Ghostbusters heel diep in hun hart dragen. Er was dan ook maar één manier om mijn taak tot een goed einde te brengen, en die was: samenwerken met mensen die net als ik zielsveel van de franchise houden. De acteurs, de kabelslepers, de ontwerpers van de spoken, de decorbouwers, de componist: iederéén, en we hebben het over meer dan duizend crewleden, is fan.

»Het eindresultaat verrast me nog elke dag: zo heb ik pas onlangs ontdekt dat onze geluidsman Will Files enkele geluidseffecten uit de eerste film, zoals het geluid van de Proton Packs die worden opgeladen, heel subtiel in de soundtrack heeft verwerkt. Het gaat maar om een detail, maar ik ben ervan overtuigd dat het het zintuiglijke geheugen van de toeschouwers zal triggeren.»

null Beeld ISOPIX
Beeld ISOPIX

HUMO Toen je in 2005 de- buteerde met ‘Thank You for Smoking’, trad je als regisseur in de voetsporen van je vader. Maar nu kwam je écht op zijn domein.

REITMAN «Dat klopt, maar het mooie was dat hij altijd naast me liep. Hij heeft elke versie van het script gelezen, bekeek elke montageversie, en zat op de set bijna elke dag naast me! Het is niet zo dat hij over mijn schouder wilde meekijken: hij wilde er gewoon bij zijn omdat hij zoveel van de Ghostbusters houdt. (Geëmotioneerd) Ik heb deze film voor hém gemaakt, en ik wilde echt dat hij trots op me was.»

HUMO Wat vond hij van het eindresultaat?

REITMAN «Hij vond het prachtig, en is apetrots. Weet je, de regisseur in hem wil het voortdurend met me hebben over de beeldkaders, de montage en over allerlei technische details. Maar de papa in hem heeft me gewoon over de rug gewreven en ‘bedankt’ gezegd.»

HUMO Er hebben de voorbije dertig jaar wel meer ‘Ghostbusters’-sequels in de pijplijn gezeten, maar Bill Murray hield die projecten altijd tegen. Hoe lastig was het om hem te overtuigen om z’n Proton Pack opnieuw aan te trekken?

REITMAN «We dachten dat dat erg moeilijk zou worden, maar hij las het script, zei ja, en verscheen op tijd op de set. Ik vond het héérlijk om met Bill en Dan Aykroyd samen te werken.»

HUMO Hoe komt het volgens jou dat de vrouwelijke reboot uit 2016 niet werkte?

REITMAN «Laat me eerst zeggen dat ik het allergrootste respect heb voor regisseur Paul Feig. Hij heeft volgens mij een erg grappige film gemaakt, met vier van de beste comédiennes die momenteel in Hollywood rondlopen. Zijn grootste verdienste is dat hij, door vier vrouwen te casten, de horizon van het ‘Ghostbusters’-universum heeft verbreed. Alleen was het publiek er in 2016 niet klaar voor. Nu wel, denk ik.»

HUMO De vrouwelijke reboot kreeg een vrachtlading drek over zich heen: zelfs Donald Trump postte een Instagramvideo waarin hij van leer trok tegen de film. Paul Feig zei achteraf: ‘De aanhang van ‘Ghostbusters’ is een bende jongens die aan de deur van hun clubhuis in de tuin een bordje hangen met daarop de waarschuwing ‘Meisjes niet toegelaten’.’ De ironie is dat uw film met Phoebe óók een vrouwelijk hoofdpersonage heeft. En toch weerklinkt er nu nauwelijks kritiek.

REITMAN «Wel... Ik waag me niet graag aan gendergerelateerde uitspraken. In dat mijnenveld begeef ik me liever niet (lachje). Dat we de hoofdrol aan een tienermeisje hebben gegeven, komt waarschijnlijk doordat ik zélf een dochter van die leeftijd heb. We wilden een hoofdpersonage naar wie tienermeisjes kunnen opkijken: Phoebe is een slimme meid die zich mis begrepen voelt door de wereld, en die een heldin wordt door haar hersens en haar belangstelling voor wetenschap te gebruiken. Om een Ghostbuster te worden heb je geen spierkracht nodig, maar intellect.»

HUMO Waren uw jonge acteurs vertrouwd met de ‘Ghostbusters’-mythologie?

REITMAN «O, ja! Mckenna Grace, die Phoebe speelt, trekt op Halloween altijd een Ghostbuster-outfit aan, en ook Finn Wolfhard is een grote fan van de oorspronkelijke films. Yep, ook de nieuwe generatie is dol op de Ghostbusters. En ik meen te weten hoe dat komt. In wezen gaan de ‘Ghostbusters’-films over een groep outsiders die niet worden aanvaard door de maatschappij, hun eigen weg gaan, en de beste versies van zichzelf worden. Dat kernidee sprak aan in 1984, en vandaag nog steeds.»

HUMO Ik las dat u erg opgelucht bent dat ‘Ghostbusters: Afterlife’ in de bioscoop uitkomt, en niet op één of andere streamingdienst.

REITMAN «Kijk, ik kan genieten van streaming, maar er gaat toch niets boven de bioscoopzaal – de popcorn, de trailers, het geweldige geluid, dat immense scherm waar je samen met je familie, je vrienden of je lief en honderden onbekenden voor gaat zitten. Dát is de plek waar de Ghostbusters thuishoren.»

Bekijk hier de trailer:

‘Ghostbusters: Afterlife’ loopt nu in de zalen.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234