Beeld Netflix

tv-tips'Lupin'

‘Ik heb dingen gezien die een kind niet zou mogen meemaken’

Spectaculaire plotwendingen, mooie beelden van Parijs en een maatschappijkritische ondertoon: de Netflix-reeks ‘Lupin’, een slimme update van de beroemde boeken van Maurice Leblanc over de gentleman-dief Arsène Lupin, heeft het allemaal. En bovendien een uitstekende acteur in de hoofdrol: Omar Sy, bekend van ‘Inferno’ en ‘Intouchables’. Hij kruipt in de huid van Assane Diop, de zoon van een Senegalese migrant die de dood van zijn vader wil wreken en daarvoor inspiratie vindt in het boek dat hij als kind van hem heeft gekregen, ‘Arsène Lupin’.

OMAR SY «Als je in Frankrijk opgroeit, kun je niet om Arsène Lupin heen. Hij is een iconische figuur: hij duikt overal op, iedereen weet wie hij is en hoe hij eruitziet, met zijn hoge hoed en zijn monocle.... ‘Lupin’ is ontstaan toen Gaumont (de Franse filmmaatschappij, red.) me vroeg: ‘Wat is voor jou als acteur je droomrol?’ Ik heb geen minuut moeten nadenken voor ik zei: ‘Arsène Lupin.’ Er is geen mooier personage denkbaar: Lupin is charmant, slim, atletisch, grappig... Hij heeft alles.»

HUMO Waarom speel je dan niet Arsène Lupin, maar een man die door hem wordt geïnspireerd?

SY «We hebben lang nagedacht over hoe we een moderne versie van Arsène Lupin op tv konden brengen, en uiteindelijk hebben we beslist om het via die omweg te doen. Het is ook de beste manier om het boek een plek te geven in de serie. We wilden van ‘Lupin’ een hommage aan Maurice Leblanc maken, en hoe kun je dat beter dan met een personage dat zijn inspiratie uit de boeken haalt?»

HUMO Er was wel verwarring toen ‘Lupin’ werd aangekondigd en bekend raakte dat jij de hoofdrol vertolkte. In Frankrijk waren er zelfs mensen boos omdat een zwarte acteur Lupin zou spelen.

SY «Ik kan niet zeggen dat die reacties mij verrast hebben, maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden. Arsène Lupin is voor mij het archetype van de Fransman, en ik bén een Fransman. Ik ben in dit land geboren en getogen: waarom zou ik hem dan niet mogen spelen?»

HUMO Discriminatie en racisme zijn ook een thema in ‘Lupin’: dat Assane zich makkelijker kan vermommen als schoonmaker dan als rijke ondernemer, zegt veel over de samenleving.

SY «Dat zit deels ook in de boeken: Arsène Lupin groeide op in armoede en werd een dief om het onrecht te wreken dat zijn vader was aangedaan. Wij vertellen in se hetzelfde verhaal, maar op een ander moment. De raciale insteek hebben we zelf toegevoegd, omdat racisme in het Frankrijk van vandaag een probleem is dat je niet kunt ontkennen. Ik ben opgegroeid in de banlieues van Parijs, ik heb dingen gezien die een kind niet zou mogen meemaken. Maar veel erger nog is dat er sindsdien zo weinig is veranderd.»

HUMO De serie begint met een diamantroof in het Louvre. Was het moeilijk om toestemming te krijgen om daar te filmen?

SY «Neen, maar vooral omdat wij het waren (lacht). Normaal gezien wordt het niet toegestaan, maar voor ‘Lupin’ wilden ze een uitzondering maken, omdat de figuur zo’n icoon is en omdat ze wisten dat de reeks via Netflix de hele wereld zou rondgaan. We hebben uiteindelijk vijf avonden kunnen opnemen in het museum, dat we helemaal voor ons alleen hadden. Ik heb een kwartier lang in mijn eentje in de zaal met de Mona Lisa gestaan. Dat zal ik nooit vergeten.»

Lupin – seizoen 1

Nu op Netflix

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234