null Beeld Play
Beeld Play

De Mol

In aflevering 2 van ‘De mol’ viel de aandacht vooral op één man

Er zijn wetmatigheden waaraan nimmer te tornen valt, zelfs in de op losse schroeven dansende wereld van ‘De mol’. Zo zal een aflevering waarin niemand afvalt zich later altijd laten wreken; een dag die eindigt in een alcoholroes heeft ter dessert niet zelden een extra pittige opdracht in petto; en vooral: zelfs in de benauwde ruimte van een atoombunker zal mijn molvoorspelling kant noch wal raken. Vaarwel, Kevin!

Opdracht één balanceerde op het slappe koord tussen hoge en lage kunst. Vier maestro’s (Kevin, Philip, Annelotte en Katrien) kregen een dagje om de prelude van ‘Das Wohltemperierte Klavier’ van Bach in de vingers te krijgen, terwijl de rest op de toonladder klom – om daar vrolijk treden te missen – richting ‘Ich bin wie du’ van Marianne Rosenberg en andere nach dem Ski-klassiekers. Zij pleegden karaoke in opblaaszwembadjes in de laadruimte van een camionette – overenthousiast geïnterpreteerde Carpool Karaoke – en moesten correct zingen om geld te verdienen. Waarop Sven – een zelfverklaarde schlagerkoning valt sowiesó niet te vertrouwen – zijn streak als minst productieve kandidaat voortzette door het ronde bedrag van nul euro bij elkaar te kwelen. De dag eindigde goed: met Kraftwerk op de klankband en een gulle 4.200 euro erbij in de pot.

Opdracht twee was simpel zoals een ‘De mol’-opdracht zelden simpel is: de kandidaten moesten volgegoten aperitiefglazen heelhuids van de steilste wijnberg in Europa krijgen, via het Calmont Klettersteig-wandelpad. De mol kon hier bij wijze van spreken met een uitstekend rieslingwijntje achteroverleunen: de glazen sneuvelden als op een Russische bruiloft. Annelotte liet de hare vallen in de eerste bocht, Dami mat zich het tempo aan van een Belgische vaccinatiecampagne, en Jasmien zag de wijn liever in haar keelgat verdwijnen dan in haar glas walsen. Om haar niet stiepeldronken te noemen, vond Gilles De Coster een mooi woord uit, dat ik hierna wel vaker zal gebruiken: ‘rieslingroes’. Nog dit: elk glas was 200 euro waard, en zo wist ‘De mol’ dit jaar toch nog een kléín beetje het Tomorrowland-gevoel levend te houden.

De Mol Beeld Play 4
De MolBeeld Play 4

Toen de kandidaten al een eind gevorderd waren in hun rieslingroes en moe hotelwaarts wilden keren, besliste hun gps daar anders over: via een groezelige garage werden ze binnengeleid in een atoombunker uit de Koude Oorlog. ‘Sie müssen nur die richtige Taste im richtigen Moment berühren,’ stond aan het begin van de aflevering te lezen: een vege voorbode van de laatste opdracht, die er geheel en al om draaide zo snel mogelijk op een grote rode knop te duwen. De 3.000 euro die op het spel stond, kon al bij voorbaat in de grote geldversnipperaar die op de ‘De mol’-redactie al jaren overuren draait, en stevig in de budgetten hakt. Groep 1 won het pleit, wat betekende dat er uit groep 2 meteen twéé kandidaten zouden afvallen: Dami en Kevin, twee van de jongste kandidaten, waren kind van de rekening.

Wie speelde zich in de kijker? Annelotte leek Kevin bij het lesgeven vooral naar de gevaarlijke rode toets te leiden, Noah beeldde het begrip ‘vrijheid’ uit als een soort kaduke schoolslag, en Lennart kreeg zijn glazen wijn op enkele meters afstand nét leeg genoeg om geen geld op te leveren. Maar de aandacht viel deze aflevering toch vierkant op één man: Philip. Hij zocht bij het pianospelen aldoor de rode toets op, gooide bij het wijnproeven lychees en citroenen door elkaar, goot zijn glas over Kevins rug en – ontmaskerd! – had het tijdens de bunkeropdracht over een prijzenpot van 5.000 euro, terwijl die op dat moment nog op 3.000 euro stond en pas later verhoogd zou worden. Ik zal hém voorlopig maar als mijn Kevin-vervanger naar voren schuiven, wat vooral betekent dat zijn mol-waarde bij de bookmakers opeens, zoals een wit wijntje in de buurt van Jasmiens keelgat, een ferme duik neemt.

Tenzij ik volgende week in een wat al te dwingende rieslingroes ben gevallen: tot dan!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234