Beeld SBS

Televisie★★★☆☆

In ‘#hetisingewikkeld’ op VIER zagen we de parende verkavelings-Vlaming in zijn natuurlijke biotoop

Weerloos of niet: veel van wat van waarde is, is tevens onzichtbaar. Om die reden ben ik ook dankbaar afnemer van de spatie, wat gelijk inhoudt dat ik allicht nooit fervent pleitbezorger zal blijken van de hashtag, een taalkundige appendix die vooral veel wegheeft van een kop-staartaanrijding en eertijds, toen ze nog uitsluitend voorkwam op telefoontoetsen, nog gewoon een hekje genoemd werd. Het verschil is naar verluidt dat je een hashtag na gebruik niet weer hoeft te sluiten. 

Maar waar ik heen wou: in televisieprogramma’s lijkt veelvuldig gebruik van hashtags me vooral een opzichtige worp naar relevantie, en een poging om één en ander hardhandig in het hier en het nu neer te poten. Als pakweg ‘Love Island’ zich er met graagte aan vergrijpt, lijkt me dat dan ook beter te passen dan wanneer het gebeurt in ‘#hetisingewikkeld’, waar hashtags naast in de titel ook geregeld opduiken tussen de verschillende bedrijven door om de nakende plotwendingen alvast weg te geven - een ingreep waarvan ik het nut nog altijd niet helemaal inzie. 

Nochtans is aan alles afdoende duidelijk dat de reeks zich wel degelijk vandaag afspeelt en niet gisteren: Lien (An Miller) en Peter (Ben Segers) zijn nog altijd, geheel volgens de tijdgeest, in zodanig goede verstandhouding gescheiden dat ze nog samenwonen, en beurtelings een andere etage betrekken van de echtelijke woonst - het vermaledijde ‘er als vrienden een punt achter zetten’, maar dan doorgetrokken tot waar humor tegen gêne aanschurkt, waardoor er scènes ontstaan als die waarin Peter zich in de gezinsbadkuip laat berijden door zijn nieuwe vriendin Charlotte (Charlotte Vandermeersch) terwijl zijn voormalige eega onder het badkamerraam lusteloos naar een sigaret hapt. Boven haar stijgt het gepiep van nat bloot tegen acryl op in de nacht: het rumoer van de parende verkavelings-Vlaming in zijn natuurlijke biotoop.

Bij aanvang van het tweede seizoen zitten de onderlinge verhoudingen net middenin een flukse zwaai: waar Lien zich de vorige jaargang nog gretig een weg hakte door haar herwonnen vrijgezellenbestaan, prikt nu de eerste spijt. En je zult het altijd zien: net dan blijkt Peter eindelijk vrede te hebben met de kennis dat een goede bovenbuur beter is dan een verre echtgenote - mede geholpen door zijn Charlotte, wier middelpuntvliedende aanwezigheid volgens de regels van de kunst afgunst opwekt aan gene zijde. Zo zal het nog wel een tijdje heen en weer schipperen, schat ik, en dus zit ‘#hetisingewikkeld’ de komende tijd gebeiteld qua verhaallijnen. 

Dat de dienstdoende pennen wat dat betreft deze keer niet op het Deense origineel konden rekenen, weet ik enkel van lezen: in dit tweede seizoen, hoewel rijkelijk laat na het eerste, schemert dat gebrek aan bronmateriaal vooralsnog niet door. Al vraag ik me wel af of de vrijgezel die zich door een vriendin laat aanzetten tot online daten - hier een plezierrit langs Tinder - stilaan geen modern cliché dreigt te worden. Dat Liens eerste gegadigde op Tinder sterk leek op Filip Peeters was dan wel weer leuk: wanneer de realiteit hoofdzakelijk schatplichtig lijkt aan fictie, moet het omgekeerde ook maar kunnen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234