'Mijn keuken, mijn restaurant'Beeld VTM

Televisie★★½☆☆

In ‘Mijn keuken, mijn restaurant’ werd zo vaak ‘liefje’ gezegd dat een echtelijk handgemeen dichtbij leek

Als de voorraadkasten tot de laatste kruimel geleegd zijn, rest er alleen nog kannibalisme. ‘Mijn keuken, mijn restaurant’ had zich daarom tegoed gedaan aan twee genregenoten: de ongemakkelijke huisbezoeken uit ‘Komen eten’ koppelde het aan de belofte van een eigen restaurant, dezelfde illusie waarmee ook ‘Mijn restaurant’ zwaaide toen Evi Hanssen zich nog niet druk maakte over porno. 

Bij die combinatie ben ik eerder geneigd te vragen naar m’n jas en de dichtstbijzijnde nooduitgang dan naar de bijbehorende wijnkaart, maar er bestaat, zoals zo vaak, vast een publiek voor – mogelijk hetzelfde dat ooit stormwind en slagregen trotseerde om lijfelijk aanwezig te zijn bij de finales van ‘Mijn restaurant’.

De deelnemers aan ‘Mijn keuken, mijn restaurant’ leken op het eerste gezicht culinairder aangelegd dan de doorsnee aardappeljasser in ‘Komen eten’, al leken Charlotte en Dries, die als eersten gastvrijheid zouden veinzen voor hun concurrenten, van de weeromstuit hoog op te lopen met keukentechnieken die je als leek beter overlaat aan bevoegden, temeer omdat je verzekeraar het gebruik van bunsenbranders in de keuken niet onverdeeld toejuicht. Hun hoogdravende amateurisme hield ook in dat ze zich graag uitputten in de prietpraat die de culinaire sector eigen is. Zo bezongen ze bij de visboer de versheid van de makreel die ze later gebrand zouden opdienen. ‘Die kleur! Die oogjes!’ De vis in kwestie had inderdaad allebei.

Charlotte en Dries werden omschreven als ‘passionele perfectionisten’, waarin je de fornuisfilosofie van Sergio Herman kon horen weerklinken. Alsof de duivel ermee gemoeid was, liep Herman ook rond in ‘Mijn keuken, mijn restaurant’. Bijgestaan door de Braziliaans-Italiaanse sterrenchef Marcelo Ballardin, die zich te pletter kookt in het Gentse, schoof hij als vakjury eveneens aan bij Dries en Charlotte. Zo’n expertenrol had Herman al vaker ingevuld, en net als toen had hij ook nu weer ontstellend snel de mond vol van ‘passie’. Stokpaardjes op leeftijd zouden ook aanspraak moeten kunnen maken op een verlossend spuitje van de veearts. ‘Passie’ bleek in dezen vooral een stoplap waar je gemakshalve naar teruggrijpt omdat het ruime publiek nu eenmaal niets anders meer van je verwacht in je hoedanigheid van sloganeske kookpottendeskundige.

Tot overmaat van ramp liep het niet bepaald lekker chez Charlotte en Dries. Zowat elke gang riep op tot een uitstap naar de buurtfrituur, en de makreel, die luidens de menukaart toch gebrand hoorde te zijn, bleek na het opdienen bij nader inzien gewoon rauw. De aanwezige deelnemers, tevens concurrenten, vonden het jammer, maar ook niet heus. In de korte beraadslaging die voorafging aan hun beoordeling, probeerden ze zo goed en zo kwaad mogelijk onpartijdigheid voor te wenden, maar dat je in ‘Mijn keuken, mijn restaurant’ punten moet uitdelen aan je concurrenten, deugt natuurlijk niet méér dan het in ‘Komen eten’ al niet deed. Ondertussen kon je in de keuken van Charlotte en Dries bevoorrechte getuige zijn van hoe té driftig gebruik van koosnaampjes een nakend echtelijk handgemeen kan aankondigen: vanachter het fornuis versleten beide echtelieden elkaar aanhoudend toonloos voor ‘liefje’, een liefkozing die telkens iets minder lieflijk klonk. Passie hoorde ik er in elk geval niet meer in.

 Zouden Charlotte en Dries, die na twee gangen de bui al zagen hangen, nog oprecht balen als ze straks vernemen dat de volgende ronde, waarin er wordt gezwaaid met het patronaat van een eigen eetgelegenheid, niet voor hen is weggelegd? Het lijkt me sterk dat ik dat nog uit eerste hand zal vernemen. 

VTM– dinsdag 3 maart. Kijk hier terug

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234