null Beeld Netflix
Beeld Netflix

FILM★★★☆☆

In ‘News of the World’ maak je een roadtrip doorheen de schaduwzijde van de Amerikaanse ziel

Van Paul Greengrass, met Tom Hanks, Helena Zengel, Tom Astor en Andy Kastelic

Tom Hanks, uw toonbeeld van betrouwbaarheid in onzekere tijden, speelt een veteraan van de burgeroorlog die in het Wilde Westen als een soort rondreizende Dany Verstraeten van stadje naar stadje trekt om ter lering en vermaak van de inwoners het laatste nieuws voor te lezen. Terwijl het buiten miezert, buigt de oud-kapitein zich in een gezellige, slechts door enkele gaslampen verlichte schuur met zijn oogglas over de opengeslagen kranten en vertelt hij over de veerpont die vlak bij Cross Timber is gezonken, of over de nieuwe spoorlijn die zal worden aangelegd tussen Kansas en Galveston. Tijdingen die door zijn aandachtige toehoorders worden onthaald op kreten van afschuw of – zeker wanneer hij vermeldt dat die spoorlijn doorheen het indianenreservaat zal lopen – luid gejuich. Die gesproken journaalscènes behoren tot de hoogtepunten in deze western waarin voorts alle gekende ingrediënten aanwezig zijn: de shoot-outs, de zadels die op de paardenruggen worden geworpen, het houten wiel dat onvermijdelijk van de crashende huifkar springt. We maken ook kennis met een verwilderd meisje dat door de indianen werd ontvoerd, maar er is nog meer. Vanop de huifkar van de kapitein zien we niet alleen een verscheurd land dat zijn wonden likt na de burgeroorlog, maar ook een blank ras dat zich klaarmaakt om in opdracht van God het hele continent met geweld in bezit te nemen.

Het verhaaltje – kapitein brengt meisje naar huis – mag dan relatief simpel zijn, sommige beelden geven ‘News of the World’ de grimmige allure van een roadtrip doorheen de schaduwzijde van de Amerikaanse ziel. Gevilde karkassen van afgeslachte bizons, tot zover het oog kan reiken. De opgeknoopte zwarte man die als strange fruit tussen het lover hangt. De gedoemde indianen die als verre silhouetten onder de gietende regen door de nacht sjokken: een indrukwekkend beeldkader dat ons zowaar doet denken aan de elfen die op het eind van ‘Lord of the Rings’ voorgoed uit Midden-Aarde wegtrekken. Is het in dit veranderende Amerika van omstreeks 1870 dat de kloof is ontstaan die de VS vandaag verdeelt? Zouden de Amerikanen vandaag minder haat en verdeeldheid kennen indien de noordelijken en de zuidelijken na de burgeroorlog uit elkaar waren gegaan, in plaats van onder de vlag van de Verenigde Staten een gedwongen huwelijk aan te gaan? Het pleit voor regisseur en scenarist Paul Greengrass, die zijn shaky cam uit de ‘Bourne’-films wijselijk heeft ingeruild voor een lens die rustig de machtige landschappen inademt, dat hij dit soort vragen spontaan laat opborrelen. Soms last hij ter wille van de 21ste-eeuwse toeschouwer evenwel een iets té geforceerd toneeltje in, zoals wanneer een fake news verspreidende booswicht de kapitein brutaal het zwijgen probeert op te leggen, precies zoals Trump ooit het jachtseizoen op journalisten voor geopend verklaarde. En naar het einde toe zie je tussen de vijgcactussen wel heel nadrukkelijk de smoel van de meligheid opduiken.

Maar niet getreurd: de gedegen Hanks – de groeven in zijn voorhoofd zijn even diep als de canyons die hij doorkruist – loodst u met volgehouden standvastigheid door dat immense land waar de bizons niet langer rondzwerven.

Nu te zien op Netflix

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234