Bo Burnham Beeld Netflix
Bo BurnhamBeeld Netflix

Televisie★★★★★

‘Inside’ van Bo Burnham op Netflix is misschien wel het belangrijkste en beste kunstwerk dat tijdens én over de lockdown is gemaakt

Nu het Rijk van de Vrijheid steeds dichterbij komt en de strenge maatregelen langzaam maar zeker worden versoepeld, is het tijd om de balans op te maken van de voorbije maanden. Aan de minkant: coronakilo’s, opspelende levers, nog langere wachtrijen bij de psychologen en zuurdesemstarters die overal staan te verpieteren. Aan de pluskant: ‘Inside’ van Bo Burnham, een briljante comedyspecial die over tien jaar misschien te boek zal staan als het belangrijkste en beste kunstwerk dat tijdens én over de lockdown is gemaakt.

Terwijl de meesten onder ons in onze woonkamer de catalogus van Netflix zaten te doorploegen, was Bo Burnham – 30, Amerikaan, komiek, begenadigd zanger en keyboardspeler, Father John Misty-lookalike – het afgelopen jaar nijver bezig met een nieuwe titel voor de streamingdienst: ‘Inside’, een anderhalf uur durende film die hij helemaal alleen schreef, opnam en afwerkte in het tot studiootje omgebouwd gastenverblijf bij zijn huis in Los Angeles. Het doel, zoals hij bij de start zegt, was om hem af te leiden van ‘de wens om een kogel door mijn hoofd te jagen’, het resultaat is een meesterwerk waarin Burnham de neerwaartse spiraal waarin hij tijdens de lockdown terechtkwam documenteert en tegelijk bijtend commentaar geeft op hoe de wereld er aan toe was tijdens de pandemie.

Ook al zit alles bijzonder knap in elkaar verweven, grofweg valt ‘Inside’ uiteen in twee delen: enerzijds krijg je satirische fragmenten en liedjes over een ‘white woman’s Instagram’, over grote merken die tijdens Black Lives Matter krampachtig probeerden aan ‘de juiste kant van de geschiedenis’ te staan of over – een schitterend duet met een sok – hoe de kapitalistische samenleving precies in elkaar zit. Anderzijds zie je hoe Burnham zelf worstelt met de vraag hoe hij in een tijd als deze nog grappen kan en mag maken en hoe de lockdown en de eenzaamheid gaandeweg steeds zwaarder op zijn gemoed beginnen te wegen. ‘Inside’ is zowel een comedyspecial als een making-of van een comedyspecial, maar ook een psychologisch portret van een man met steeds meer baard, haar en existentiële twijfels dat troost biedt aan al wie de voorbije maanden moeite had om het hoofd boven water te houden.

Maar nog indrukwekkender dan de inhoud is de vorm. ‘Inside’ zit niet alleen vol met al dan niet muzikale parodieën – op posts op sociale media, op reaction videos op Youtube, op Twitch-streams – die stuk voor stuk perfect uitgevoerd zijn, ook bij de fragmenten die geïmproviseerd lijken, merk je dat Burnham nagedacht heeft over elk shot, elk camerastandpunt en elk woord dat uit zijn mond komt. De vraag die hier en daar wordt gesteld of je ‘Inside’ nog wel een comedyspecial kunt noemen, is dan ook tegelijk belachelijk en pertinent. Er valt erg veel te lachen, dus natuurlijk is het comedy en waarom zou zo’n special alleen maar mogen bestaan uit een man en een vrouw die met een microfoon over een podium wandelen? Maar het is ook zoveel meer dan dat, het is het werk van een man die zijn hele carrière, bestaan en ziel in anderhalf uur erg inventieve, alle kanten uit botsende en indrukwekkende televisie heeft geperst. ‘Inside’ vormt een genre op zich, en je kunt alleen maar vrezen dat Burnham de lat meteen zo hoog heeft gelegd dat het lang zal voor duren voor hij of iemand anders er nog overheen raakt.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234