It's a sin Beeld Channel 4
It's a sinBeeld Channel 4

Televisie★★★★½

‘It’s a Sin’ op VRT NU is een prachtige serie over een verschrikkelijk onderwerp

Een wervelende, kleurrijke en ontroerende reeks over de aidsepidemie in de eighties? Laat dat maar over aan Russell T. Davies, die zijn herinneringen aan hoe hiv een slachting aanrichtte onder zijn vrienden en kennissen verwerkte in ‘It’s a Sin’.

Toen Davies enkele jaren geleden zijn idee voor de – eveneens uitstekende – miniserie ‘Years and Years’ voorlegde aan de bazen van de BBC, had hij weinig moeite om die te overtuigen. Een sciencefictionreeks waarin een modaal Brits gezin in de nabije toekomst te lijden had onder de gevolgen van politieke spanningen, de klimaatcrisis en een opkomende pandemie, zoiets kon hij zonder problemen maken. Bij het recentere ‘It’s a Sin’ was dat anders, ook al is het concept – de impact van een veranderende wereld op enkele gewone jongens en meisjes – vergelijkbaar. Alleen zijn de hoofdpersonages hier bijna allemaal homoseksuelen, speelt alles zich af in de jaren 1980 en komt de ramp in de vorm van aids, de ziekte die zovele levens overhoop haalde of vroegtijdig beëindigde. En zo’n virus, dat hebben de tv-bonzen niet graag: Davies moest bij verschillende zenders langsgaan voor iemand toehapte en mocht uiteindelijk maar vijf van de acht afleveringen die hij in zijn hoofd had effectief maken.

Omdat die vijf afleveringen van een uitzonderlijk hoog niveau zijn, is het een tragedie dat Davies niet de vrije hand kreeg, zeker als je ziet wat er allemaal wel zomaar het scherm haalt zo op een doordeweekse dag na half tien op Play4. Maar ergens past het ook bij het centrale thema van de reeks: ‘It’s a Sin’ gaat immers niet alleen over hoe aids in de jaren 80 voor een ravage zorgde in de homogemeenschap, maar toont vooral hoe het taboe rond de ziekte en rond homoseksualiteit in het algemeen de lijdensweg van de veelal jonge patiënten nog vele malen erger maakte. Huisartsen zijn nauwelijks geïnteresseerd in het virus, omdat ze ervan uitgaan dat het mensen die zich niet in de ‘poel des verderfs’ van de herenliefde storten toch niet aanbelangt. De schuchtere winkelbediende Colin wordt letterlijk gevangen gezet nadat hiv bij hem een epilepsieaanval heeft uitgelokt, in een spartaans aangekleed kamertje met een toiletemmer in de hoek. En de jonge acteur Ritchie Tozer, de officieuze leider van het vriendengroepje uit de reeks, durft pas op zijn ziektebed aan zijn ouders toe te geven dat hij homo is: zijn moeder en vader moeten zelfs dan nog afwegen wat er nu het ergst is, zijn nakende einde of zijn geaardheid. Het is shockerend, maar als je ziet hoeveel moeite Davies heeft gehad om dit verhaal te mogen vertellen, lijken de eighties nu toch ook weer niet zo lang geleden.

Maar de grote kracht van ‘It’s a Sin’ is dat de reeks geen pamflet over homorechten is of een aanklacht tegen de schandalige behandeling van zoveel doodzieke mensen destijds in het rijke Westen. Wellicht komt het doordat Davies veel van de drama’s van dichtbij heeft meegemaakt, maar nog meer dan in ‘Years and Years’, waar de familie Lyons altijd een beetje een doorgeefluik bleef voor de punten die de schrijver wou maken, zijn de jongens en het ene meisje hier mensen van vlees en bloed, met wie het makkelijk – en tegen einde verschrikkelijk – meeleven is. Opbeurend kun je het niet noemen, maar Davies is er wel in geslaagd uit een verschrikkelijk onderwerp een prachtige serie te halen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234