Lupin Beeld rv
LupinBeeld rv

Televisie★★★★☆

Ja, ook het tweede deel van ‘Lupin’ op Netflix is superieur entertainment

Dat ‘Lupin’ begin dit jaar de populairste niet-Engelstalige reeks ooit op Netflix werd, had minstens evenveel te maken met de kwaliteit van de serie als met het moment waarop ze uitkwam: tijdens de donkerste maanden van de winter én een zoveelste lockdown had iedereen nood aan wat luchtig vertier over een vindingrijke gentleman-dief die het opneemt tegen het booswicht dat zijn leven heeft verwoest. De hamvraag bij de release van de nieuwe afleveringen was dan ook of ‘Lupin’ in zomerse en virologisch vrolijker omstandigheden even onderhoudend zou zijn. Spoiler alert: ja.

Het tweede deel van ‘Lupin’ pikt netjes de draad op waar die na deel één is blijven liggen: in Étretat, het dorpje in Normandië waar fans van Arsène Lupin samen zijn gekomen om het personage en zijn geestelijke vader Maurice Leblanc te eren. In de finale leek Assane Diop, de charmante oplichter die de inspiratie voor zijn vele trucs bij de boeken van Leblanc haalt, in een bijzonder lastig parket te zitten: eerst ontvoerde een kompaan van zijn aartsvijand Hubert Pellegrini zijn zoon en vlak daarna kwam hij zelf oog in oog te staan met zowat de enige doortastende politieagent die het Parijse korps rijk is. Wat volgt bij de start van deel twee, is een onverwacht partnerschap en een flitsende aflevering die het duo via Franse landweggetjes en een typische bar-tabac - een plek waar blijkbaar iedereen met een donkere huid wantrouwig wordt bekeken - tot bij een verlaten landhuis brengt, voor een explosief einde.

Na het uitstapje door ‘la douce France’ keren de makers netjes terug naar de plek die ook een belangrijke rol heeft gespeeld in het wereldwijde succes van ‘Lupin’: Parijs. Daar zet het hoofdpersonage zijn masterplan in werking om Pellegrini, die ooit Assanes vader ten onrechte liet opdraaien voor de diefstal van een dure ketting, ten val te brengen. De belangrijkste locatie in de lichtstad zijn deze keer de catacomben, de kilometers lange tunnels die begin 19e eeuw werden uitgegraven om de doden te begraven en die Assane en zijn compagnon Benjamin nu gebruiken om aan de aandacht te ontsnappen. De symboliek is natuurlijk niet ver te zoeken. ‘Lupin’ had van bij het begin een sociaal-kritische ondertoon over hoe mensen zoals Assane, zoon van een Senegalese migrant, in het moderne Frankrijk miskend en genegeerd worden: nu gaat hij dus af en toe letterlijk ondergronds om van daaruit de elite in haar hemd te zetten, met een even slim bedachte als zorgvuldig uitgevoerde wraakactie.

Het gemak waarmee de man zijn tegenstanders telkens twee stappen voor kan blijven, is weliswaar niet altijd even geloofwaardig: voor iemand die zoveel geld en macht heeft en zo weinig scrupules, maakt Pellegrini toch maar slappe keuzes als het over zijn handlangers gaat en de agenten die Assane op de hielen zitten moeten zowat de minst efficiënte zijn sinds die keer dat Louis De Funès in Saint-Tropez de leiding had over enkele gendarmes. Het is ook jammer dat, doordat alle aandacht naar het duel met Pellegrini gaat, de impact van Assanes daden op zijn gezin een minder grote rol speelt dan je op basis van de cliffhanger uit deel één zou hebben gedacht. Maar net zoals het hoofdpersonage (nog steeds geweldig vertolkt door Omar Sy) dankzij zijn charisma en stralende glimlach met alles wegkomt, heeft ‘Lupin’ zoveel charme dat je de reeks die paar mindere punten graag vergeeft. Dit is en blijft ouderwets vakmanschap van hoog niveau en superieur entertainment dat in elk seizoen zijn plaats heeft.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234