tv-tips'The Mandalorian'
Jon Favreau: ‘Als je op ‘Star Wars’ verliefd wordt, is dat voor het leven’
‘The Mandalorian’ is dé publiekstrekker van Disney+: in de VS was de spin-off van ‘Star Wars’ over een eenzame premiejager een intergalactisch succes, en het tweede seizoen zou op 30 oktober moeten uitkomen. De man achter de reeks die de wereld verblijdde met Baby Yoda, is Jon Favreau, regisseur van ‘Iron Man’ en het recente ‘The Lion King’: hij stapte zelf naar Disney met het idee voor ‘The Mandalorian’.
JON FAVREAU «Sterker nog, ik had al vier afleveringen geschreven vóór ik een deal had. Ja, ik was gedreven (lacht).»
- Weinig films hebben zulke loyale fans als ‘Star Wars’. Heb jij begrip voor mensen die niets van lichtzwaarden en Jedi's moeten weten?
FAVREAU «Natuurlijk. Iedereen heeft films en boeken die zijn jeugd hebben gekleurd. Voor mij was dat ‘Star Wars’. Ik was 11 toen ik in de cinema kennismaakte met Prinses Leia, Luke Skywalker en Han Solo. Ik ben meermaals gaan kijken, heb de soundtrack grijsgedraaid en met de plastic figuurtjes gespeeld. Als je op ‘Star Wars’ verliefd wordt, is dat voor het leven.»
- De premiejager Din Djarin staat centraal in ‘The Mandalorian’. Welke rol speelt hij in het grote verhaal?
FAVREAU «De reeks vindt plaats na de val van het Galactische Keizerrijk in ‘Return of the Jedi’ en vóór de opkomst van de First Order in ‘The Force Awakens’. Din Djarin is een mysterieuze man die aan de rand van de maatschappij leeft. Ik bedacht hem naar het voorbeeld van Boba Fett, een huurmoordenaar die, ondanks zijn kleine rol in de originele films, tot een icoon is uitgegroeid.»
- Het internet stond op z'n kop toen Djarin zich op het einde van de eerste aflevering over een wieg boog met daarin een kleine Baby Yoda. Hoe hebben jullie die onthulling tot aan de uitzending geheim kunnen houden?
FAVREAU «Niemand buiten de productie wist van het kindje af, ook mijn vrouw niet. We hadden met Disney afgesproken om geen popjes van Baby Yoda op de markt te brengen vóór de release van de reeks: wat ze verloren aan de verkoop van merchandise, kregen ze dubbel en dik terug in wereldwijde opwinding. In deze tijd is het ontzettend moeilijk om mensen nog écht te verrassen, maar ons is het toch maar gelukt (lacht).»
- Bob Iger, de CEO van Disney, noemt Disney+ de toekomst van zijn bedrijf. Hij legt veel druk op jouw schouders.
FAVREAU «De toekomst van Marvel hing ook in zekere zin af van het succes van ‘Iron Man’. Ik trek mij daar weinig van aan. Ik wil gewoon kwaliteit afleveren. Als ‘Star Wars’-fans niet van het eerste seizoen van ‘The Mandalorian’ hadden gehouden, had ik de handdoek in de ring geworpen.»
- Do, or do not. There is no try.
FAVREAU «Voilà!»
The Mandalorian
Vanaf 15 september op Disney+