Kamp Waes - Tom Waes en FlyBeeld VRT

televisie★★☆☆☆

‘Kamp Waes’ op Eén: ‘De biceps van de uitvoerende macht’

Niet dat ik ù er nu mee wil lastigvallen, maar na elke aflevering van ‘Kamp Waes’, dat onvolprezen succesnummer, voelde ik toch vooral een merkwaardige dorst naar relativering, die me zou inprenten dat het ook mààr een televisieprogramma was. Een drang naar verstrooiing ook, aloude jool zelfs, die gedurende de looptijd van ‘Kamp Waes’ uitgroeide tot een onbescheiden noodkreet. Consultatie bij bevoegde artsen lijkt onvermijdelijk, maar het is niet ondenkbaar dat die me tijdens hun zorgelijk gebrachte diagnose ook zullen trachten gerust te stellen door te sussen dat ‘Kamp Waes’, dat vooral tot stervens toe ernstig genomen wou worden, zelf ook niet vrijuit ging. Als het erop aankomt is ernst ook maar het iets langer uitblijven van een lachstuip.

Hoewel ‘Kamp Waes’ - dat al bij al maar een doorslagje was van het Britse ‘Who Dares Wins’ - wel de naam van Tom Waes droeg, was de rol die hij erin vervulde eerder dubieus. Afhankelijk van de sisyfusarbeid die zijn kandidaten te verbijten kregen, wisselde Waes namelijk vrijelijk van dramatis persona. Nu eens was hij de troostende schouder voor moegetergde rekruten, dan weer zocht hij toenadering tot hun gemaskerde opdrachtgevers om zich mee te verkneukelen om wat er stond te gebeuren. Zijn optreden boezemde me niet vanzelf betrouwbaarheid in, wil ik maar zeggen, en door die voortdurende bemoeienis vanop de zijlijn had hij soms wat weg van het type kletsmajoor van pensioengerechtigde leeftijd dat lichte aanrijdingen en openbare werkzaamheden ongevraagd en vrij van betaling van commentaar komt voorzien. Zou je kletsmajoors ook horen te groeten als militair? Ik verwachtte alleszins meer van Waes in een programma dat zijn keurmerk torste. Dat is niet alleen mìjn schuld.

Het vaakst nog vergleed Waes in de rol van koorzanger van het slag dat eertijds bij Griekse tragedies smartelijk de lotswendingen van de opgevoerde hoofdrolspeler bezong. Vooral ‘Fuck man’ was daarbij een succesnummer, bedoeld om je in te lepelen wat je zoal hoorde te denken. Die rol leek Waes zich evenwel meer uit noodzaak aangemeten te hebben dan uit kwade wil, want doorgaans viel er bijzonder weinig op te maken uit het groepje deelnemers, noch uit het overmatig vloeiende zweet huns aanschijns. Tijdens zijn interludia probeerde Waes zijn kandidaten dan ook vooral gedienstig te zijn, en hun scheutig metaforen en woordkeus voor te leggen. Die mochten de rekruten, uit eigen beweging aldoor van interessante inzichten verstoken, vervolgens naar goeddunken beamen of bezigen, alsof ze er zelf op gekomen waren tijdens het powerliften. Pas in de laatste aflevering, die voorts weinig deed als orgelpunt, mochten deelnemers op eigen kracht één en ander uitgebreider toelichten, maar toen was het me al gedaagd dat ik ook na acht afleveringen niet detecteerbaar verknocht was aan hen, zelfs niet aan de genaamde Zeger, hoewel ‘Kamp Waes’ me herhaaldelijk manu militari in de richting had proberen duwen van die uitdrukkelijk getypecaste publieksfavoriet.

In tijden waarin argwanend wordt toegekeken op hoe regeringen hun openbare omroep bestieren, kan je er ook het jouwe van denken als strijdkrachten, toch de biceps van de uitvoerende macht, zich gul opwerpen als mecenas. Kijkcijfers, hoewel allerminst zaligmakend, tonen dan weer aan dat ‘Kamp Waes’ door recordaantallen Vlamingen gesmaakt werd, en dat honderdduizend van hen zich ook de bijbehorende doe-het-zelfcursus ‘Start to Kamp Waes’ laten welgevallen. Volgens de wetten eigen aan vredestijd zijn zij mijn gelijken, maar in de praktijk zijn ze mij vreemd. Ik ga ervan uit dat dat geheel wederzijds is.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234