Piet Smet was blij om nog eens langere tijd op zee door te brengen. Beeld RV SBS
Piet Smet was blij om nog eens langere tijd op zee door te brengen.Beeld RV SBS

InterviewPiet Smet

Kapitein Piet uit ‘Over de oceaan’: ‘Mijn grootste vrees? Niet alle BV’s aan de overkant krijgen’

In ‘Over de oceaan’ doen zes BV’s een moedige poging de Atlantische Oceaan over te steken. Maar dé ster van het programma is Piet Smet (57), de kapitein die de overtocht in goede banen moet leiden. ‘Ik ben op zee nog nooit bang geweest.’

Een zeiljacht midden op de oceaan wiebelt hevig van links naar rechts. De camera zoomt in op de mast waar helemaal aan de top een man heen en weer geslingerd wordt door de onvoorspelbare bewegingen van het schip. Terwijl hij zich krampachtig vastklampt, probeert hij een zeil aan de mast te bevestigen. Hallucinante beelden. Al is Piet Smet – het lijdend voorwerp in deze – de eerste om ze te relativeren. ‘In zo’n mast klimmen is eigenlijk niet zo gevaarlijk. Het is vooral een zeer vervelend klusje (lacht). Maar het ziet er wel spectaculair uit, natuurlijk. Telkens als ik die mast in moest, stond de regisseur in zijn handen te wrijven.’

Nu moet wel gezegd zijn dat ‘kapitein Piet’, zoals de deelnemers hem consequent noemen, een net iets andere invulling geeft aan het begrip ‘gevaar’ dan de doorsnee mens. Die doorsnee mens zou bijvoorbeeld wel twee keer nadenken wanneer hem gevraagd wordt met zes onervaren scheepsmaatjes en een cameraploeg de Atlantische Oceaan over te steken. Kapitein Piet daarentegen was meteen enthousiast. ‘Ik was blij dat ik nog eens de kans kreeg om langere tijd op zee te zitten. Dat was alweer een tijdje geleden. Ik heb zo’n oversteek al eerder gedaan. Vijf keer als ik me niet vergis. Of waren het er zes?’

Buschauffeur

Smet heeft dan ook een lange voorgeschiedenis met water en wind. ‘In onze familie zeilt iedereen,’ vertelt hij. ‘In plaats van op woensdagmiddag te gaan voetballen, stapte ik in mijn boot voor een tochtje.’ Die hobby leidde uiteindelijk tot een carrière als wedstrijdzeiler, met een deelname aan de Volvo Round The World Race als absoluut hoogtepunt. Maar deze keer moest hij dus met een onervaren crew de zee op. Al was ook dat niet helemaal nieuw. ‘Ik heb toen ik stopte met wedstrijden een hele tijd als coach gewerkt. Met ervaren teams maar evengoed met beginnende watersporters die nog maar pas een boot hadden gekocht.’

Alleen staken die bij wijze van kennismaking met hun aankoop meestal niet meteen de oceaan over. ‘Klopt,’ geeft Smet toe. ‘Maar bij zo’n overtocht hangt alles af van de voorbereiding. Het grootste cadeau in deze was mijn coschipper Willem (Stellamans, red.). Hij heeft een paar jaar geleden met zijn gezin de wereld rond gezeild, dan weet je dat je iemand aan boord hebt die meer kan dan van het ene haventje naar het andere zeilen. De aanwezigheid van Willem zorgde ervoor dat ik met een gerust hart kon gaan slapen.’

Basistraining

Ook de BV’s kwamen met behoorlijk wat bagage aan boord, benadrukt Smet. Allemaal volgden ze een basistraining bij de zeevaartschool en allemaal werden ze individueel voorbereid op hun specifieke taken aan boord. ‘Een must,’ vindt Smet. ‘Ik wilde niet als een soort buschauffeur naar de overkant van de oceaan varen met zes bekende passagiers die de hele reis lang op hun gat bleven zitten. Iedereen moest zijn deel doen.’

En dus ontpopt kapitein Piet zich tijdens de overtocht tot de perfecte coach, die met eindeloos geduld elk van zijn bemanningsleden de liefde voor het zeilen probeert bij te brengen. Een erfenis uit het wedstrijdzeilen, vertelt hij. ‘Als er daar een zwakke schakel in je team zit, moet je die niet uitkafferen, dat maakt het alleen erger. Veel slimmer is het om die persoon te motiveren in de hoop dat die zijn of haar taken toch nog naar behoren vervult.’

Piet Smet klimt de mast in.  Beeld RV SBS
Piet Smet klimt de mast in.Beeld RV SBS

Wat niet betekent dat de kapitein ook niet af en toe streng moest zijn. ‘Hoe je het ook draait of keert, zeilen is een risicosport. Tijdens de laatste Vendée Globe (een solozeilwedstrijd rond de wereld, red.) is er een schip in twee geplooid en meteen gezonken. Het kan altijd.’ Onheil kan ook minder spectaculaire vormen aannemen. ‘Eén misstap is genoeg om overboord te slaan. Dat was mijn grootste vrees. De kans bestaat altijd dat je niet voltallig de overkant bereikt.’ Meteen ook de reden waarom er aan boord een alcoholverbod van kracht was. ‘Ook al drink ik zelf graag af en toe een pint bier. Maar je gaat aan boord met mensen die je niet kent. Je weet dus niet of er iemand tussen zit die zijn grenzen niet kent. Als zo iemand zich bezat en de weersomstandigheden zitten tegen, dan kan het heel gevaarlijk worden.’

Wanneer het midden op de oceaan fout gaat, is er bovendien geen hulplijn die je kan bellen. Maar ook daar maakt een echte zeiler zich geen zorgen in, zo blijkt. ‘Het gebeurt wel vaker dat onervaren mensen op een verkeerde plaats aan een touw of zeil trekken. Met snijwonden of in het slechtste geval een paar afgerukte vingers tot gevolg. Maar dat klinkt veel erger dan het is. Ook een gebroken arm komt weleens voor. Vervelend, maar daarom niet per se erg. Als dat voor de Belgische kust gebeurt, ben je een paar uur later in een ziekenhuis. Op de oceaan wordt dat een ander verhaal, daar ben je op jezelf aangewezen.’ Die wetenschap is genoeg om gewone stervelingen de daver op het lijf te jagen. Niet zo bij kapitein Piet. ‘Er moet op een schip al veel gebeuren om me stress te bezorgen. Meer nog, ik ben op zee nog nooit bang geweest (lacht). Hoogstens een beetje ongerust.’

‘Over de oceaan’, elke maandag op Play4

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234