Mare of Easttown Beeld ISOPIX
Mare of EasttownBeeld ISOPIX

televisie★★★½☆

Kate Winslet is fantastisch in ‘Mare of Easttown’ op Streamz, jammer dat de rest van de serie dat minder is

‘Mare of Easttown’ gaat over Mare Sheehan, een rechercheur in Easttown, een dorpje ten oosten van Philadelphia. Dat is dan toch een weinig geïnspireerde titel, alsof je in plaats van ‘Breaking Bad’ zou spreken van ‘Walter from Albuquerque’ of het tweede seizoen van ‘Beau Séjour’ ‘Maurice uit Zeebrugge’ zou noemen.

Dat de makers geen extra brainstorm hebben georganiseerd, zal wel komen door de actrice die in de huid van Mare kroop en die zowat op haar eentje het belangrijkste verkoopargument van de serie vormt: Kate Winslet, Oscarwinnares en samen met Nicole Kidman en Meryl Streep de bekendste actrice ter wereld. Op de kop af tien jaar nadat zij als een van de eerste Hollywoodsterren de overstap naar het kleine scherm maakte voor het wondermooie en ook nog steeds via Streamz te bekijken ‘Mildred Pierce’, doet zij nu nog eens mee in een miniserie. Al is meedoen een understatement: Winslet zuigt als de gepijnigde Mare, die in het kleine stadje waar iedereen haar kent enkele misdaden probeert op te lossen en tegelijk haar eigen traumatische verleden onder ogen moet zien, alle aandacht naar zich toe en is ook in zowat negentig procent van de scènes te zien - althans toch in de vijf van de zeven afleveringen die op voorhand te bekijken waren.

Natuurlijk, geef Winslet een plaats in ‘Dertigers’ - bij voorkeur als Tinne, daar valt qua acteerwerk toch de meeste winst te boeken - en dat zou ook een stuk beter worden, zelfs al blijft voor de rest alles hetzelfde. De prestatie van de hoofdrolspeelster betekent met andere woorden niet automatisch dat de serie zelf staat als een huis, en ‘Mare of Easttown’ heeft af en toe moeite om hetzelfde niveau te halen als Mare of Easttown. De reeks is op haar best als een donker drama over een moeder die worstelt met zowat het ergste wat een moeder kan meemaken: de zelfdoding van haar zoon, een jongeman die heel zijn korte leven worstelde met psychologische problemen en drugsverslavingen. Na Kevins dood spatte niet alleen het huwelijk van Mare uiteen, zij moest, aangezien de moeder zelf te verslaafd was om de taak op zich te nemen, ook instaan voor de opvoeding van Kevins zoon. En als ze bij dat jongetje dezelfde tics en gedragsproblemen begint op te merken als indertijd bij Kevin, vreest ze dat er in de toekomst van haar kleinkind ook een tragedie verscholen ligt.

Zelfmoordneigingen als genetische last, de verwoestende kracht van drugs, mensen die balanceren op de rand van armoede en dat alles tegen de achtergrond van een van de meest troosteloze streken in de Verenigde Staten: het is een cocktail die zelfs Ingmar Bergman misschien iets te donker had gevonden om er een film mee te draaien, maar ‘Mare of Easttown’ slaagt erin om het behapbaar te houden. Bij momenten is de reeks zelfs lichtvoetig en grappig, zeker in de interacties tussen Mare en haar eigen inwonende moeder (Jean Smart), twee vrouwen die aan een half woord genoeg hebben om elkaar de kast op te jagen. Het is ook op dit vlak dat het talent van Winslet ten volle tot uiting komt: er zijn geen dramatische uitbarstingen of grote speeches, maar van bij de eerste seconde dat het personage in beeld komt, voel je het tomeloze verdriet en de verbittering die als een muur om haar heen staan. Tegelijk laat ze de kwetsbaarheid van Mare doorschemeren en is duidelijk dat de vrouw ook maar zo goed mogelijk probeert om te gaan met het ellendige lot dat ze toebedeeld kreeg.

Dat ‘Mare of Easttown’ als geheel toch niet kan overtuigen, komt vooral door het misdaadgedeelte, waarvan je gaandeweg het gevoel krijgt dat de makers er te weinig in geïnteresseerd waren om er meer mee te doen dan de vele vergelijkbare series over moorden in een kleine gemeenschap. Alles draait, zoals zo vaak, rond een reeks gewelddaden op jonge meisjes en vrouwen, na een paar afleveringen lijkt zowat iedereen in Easttown boter op het hoofd te hebben en een paar personages komen op zo’n verdachte manier in beeld dat ze vast nauwelijks iets met de hele zaak te maken zullen hebben. Over de plotwendingen kunnen we het niet in detail hebben, maar er zijn er in die vijf afleveringen toch een paar die de afgelopen jaren al zo veel zijn gebruikt dat ze je niet verwacht in een HBO-serie die duidelijk meer wil zijn dan de zoveelste misdaadreeks. In het genre zelf behoort ‘Mare of Easttown’, mede dankzij Winslet, zeker tot de koplopers, maar tenzij de laatste twee afleveringen de boel nog omgooien brengt de reeks net te weinig om het ook te overstijgen.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234