null Beeld

FILM★★★½☆

‘Las bestias’ bevat onwaarschijnlijk spannende scènes die door Sorogoyen razend knap werden gefilmd

Van Rodrigo Sorogoyen, met Denis Ménochet, Luis Zahera, Marina Foïs en Diego Anido

Erik Stockman

Belieft u een portie gestoofde kat?

THRILLER Dankzij de Spaanse thriller ‘Las bestias’ weten we waar het ongezelligste café ter wereld zich bevindt: in een dorp in Galicië, in de schaduw van het hooggebergte in het uiterste noordwesten van Spanje (het exacte adres moeten we u schuldig blijven). In de uitspanning, een sober hok met enkele tafels en stoelen en een toog, voeren de stamgasten – allemaal keuterboeren met verweerde koppen – sombere gesprekken over het verschil tussen de wurgpaal en de guillotine, en over hoe je moet afrekenen met onbetrouwbare zaaigoedleveranciers. Zo’n dreigend sfeertje hebben we niet meer meegemaakt sinds Sailor en Lula in het stadje Big Tuna een glas Jack Daniel’s zaten te drinken in het gezelschap van de sinistere Bobby Peru (in ‘Wild at Heart’ was dat).

Ondanks de onbehaaglijke vibes in het café komt Antoine (de voortreffelijke Denis Ménochet vertolkte in ‘Inglourious Basterds’ de rol van de overmatig zwetende Monsieur LaPadite), een Fransman die enkele jaren geleden in de streek is komen wonen, er geregeld een neutje nemen. Maar zijn houterige pogingen om zich te integreren lopen op niets uit: de dorpers blijven hem spottend ‘de Fransoos’ noemen en maken hem wijs dat die lekkere stukjes runderworst die hij aan de toog staat op te smikkelen, eigenlijk gemaakt zijn van gestoofde kat (wat weleens waar zou kunnen zijn).

Antoine en zijn vrouw voelen zich thuis in hun bioboerderijtje dat aangenaam in het fraaie landschap ligt genesteld, maar in de ogen van Xan (de fantastische Luis Zahera) en zijn broer Lorenzo, die even verderop in een armoedig stulpje wonen, blijven ze zich superieur wanende indringers die zich hebben gevestigd op een stukje Spaanse bodem dat hun niet toebehoort.

De dreiging loopt op wanneer tussen Xan en Antoine een dispuut ontstaat over de plaatsing van windmolens: ’s nachts klinkt er gestommel en gedempt gelach onder Antoines vensterraam, iemand pist in zijn tuinstoeltjes, zijn tomatenoogst mislukt door loodvergiftiging. En het is echt schitterend om te zien hoe regisseur Rodrigo Sorogoyen in een reeks razend knap gefilmde en onwaarschijnlijk spannende scènes het conflict laat escaleren tot een ijselijke clash: mon Dieu, die Spaanse hillbilly’s gaan die Fransoos toch niet achterwaarts bespringen, zoals Ned Beatty overkwam in de fameuze ‘Sqeal like a pig!’-scène uit ‘Deliverance’?

Een rationele mens houdt het niet voor mogelijk dat het ooit tot zo’n gruwel kan komen, maar tijdens de ondraaglijk beklemmende ‘Raampje omlaag!’-scène voel je tot in de puntjes van je trillende vingers dat er niet veel voor nodig is om een mens te doen flippen. Het is bijzonder knap hoe Sorogoyen zijn camera tijdens een cruciale scène traagjes laat inzoomen op een opengesperde mond, maar het is nog knapper hoe hij naar het einde toe stilaan de vrouwelijke personages op de voorgrond laat treden – de stilzwijgende moeders en de volgzame echtgenotes die tot dan toe (soms afkeurend, soms instemmend) van een afstand het gewelddadige gedrag van hun mannen gadesloegen. Of hoe een puike thriller ineens openbloeit tot een prachtige ode aan de overlevingskracht van het vrouwelijke geslacht.

Vanaf 3 augustus in de bioscoop.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234