null Beeld

tv-tips'La garçonne'

Laura ‘Hallyday’ Smet staat haar mannetje in ‘La garçonne’: ‘Ik moest opnieuw leren opstaan, lopen en kwaad worden’

Zin in een goeie ouwe Franse policier, maar dan in het hippe format van een miniserie? Dat treft! Gloednieuw in de etalage van Streamz is het Franse ‘La garçonne’, een whodunit die zich afspeelt in het Parijs van de decadente jaren 20 van de vorige eeuw. In de reeks is de jonge Louise Kerlac getuige van een moord, maar als blijkt dat ze zelf de hoofdverdachte is, neemt ze de identiteit aan van haar tweelingbroer. Die dubbele hoofdrol is weggelegd voor Laura Smet (37), dochter van de Franse actrice Nathalie Baye en de in 2017 gestorven muzieklegende Johnny Hallyday, né Jean-Philippe Smet.

HUMO Wat trok u zo aan in de rol van Louise Kerlac?

LAURA SMET «De mogelijkheid om een man te kunnen spelen. Ik moest leren wandelen, lopen, opstaan en kwaad worden als een man. Ik heb met een lichaamscoach gewerkt en veel naar Charlie Chaplin-films gekeken. In de tijd van de stomme film moesten acteurs het volledig van fysiek acteren hebben – leurs gestes parlent. Chaplin is zowat de meest fysieke acteur aller tijden. Oké, vaak waren zijn bewegingen op het karikaturale af, maar als je als vrouw moet leren bewegen als een man, ben je wel gebaat bij wat overdrijving. Het was ook een complexe rol, want ’s nachts, als Louise weer vrouw wil zijn, gaat ze als de glamoureuze Gisèle op in het bruisende Parijse nachtleven. Eigenlijk was de uitdaging: drie keer van personage veranderen en toch steeds hetzelfde personage blijven.»

HUMO Was het moeilijk om te switchen van vrouw naar man en terug?

SMET «Het was vooral een intense draaiperiode. Het tempo waaraan een serie gedraaid wordt, ligt véél hoger dan dat van een film. Dat was ik niet gewend, want dit was mijn eerste serie. Draaidagen van twaalf uur, take na take, en dat vier maanden aan één stuk, met veel buitenopnames. De hele onderneming was casse-gueule, randje riskant. Pas toen ik het eindresultaat zag, besefte ik: een wonder dat we dit hebben geflikt.»

HUMO Louise heeft recent haar vader verloren. Tijdens de opnames van ‘La garçonne’, twee jaar geleden, was u zelf ook nog in volle rouw over uw vader. Putte u daar extra creatieve kracht uit of maakte dat verlies u net breekbaarder?

SMET «Werken heeft me altijd door moeilijke periodes heen geholpen. Als ik werk, functioneer ik op alle vlakken beter. Maar rouw is als een oceaan: het komt in golven opzetten. Nu eens overspoelt het je, dan trekt het weer weg. Mijn werk hielp me om die cyclus toch een béétje te controleren. Dat ik net toen een man moest spelen, maakte het natuurlijk heel bijzonder.»

HUMO Louise moet zich als man voordoen om bij de politie te kunnen gaan en op die manier de moord op te lossen. Hoe is het volgens u vandaag gesteld met de gelijkheid der seksen in pakweg de cinema?

SMET «De ongelijkheid is er natuurlijk nog, maar we zien steeds meer vrouwelijke regisseurs en producers. Dat is cruciaal: als je wilt dat de cinema een vrouwelijker blik op de wereld werpt, dan zijn meer vrouwen achter de schermen het begin.

»Zelf focus ik me nu ook op regisseren. Ik ben me in deze erg stille periode voor de cinema volop aan het voorbereiden op mijn eerste langspeelfilm. Het wordt een psychologische thriller.»

HUMO U debuteerde drie jaar geleden als regisseur met de kortfilm ‘Thomas’. Daarin gaf u de hoofdrol aan uw moeder, Nathalie Baye. Regisseerde u dan uw moeder of gewoon ‘een actrice’?

SMET «Ik regisseerde een actrice, maar wel één van de beste aller tijden in Frankrijk. Ik kon me alleen maar gelukkig prijzen. Het was niet zo dat ik per se een film wilde maken met mijn moeder in de hoofdrol, ze was gewoon de geschiktste actrice voor de rol.»

HUMO Door uw familienaam Smet denken we in België graag dat u toch ‘een beetje van bij ons’ bent. Hebt u een band met ons land?

SMET «Nee, verder dan mijn naam gaat de link niet. Ik heb geen familie in België en ik kom er nooit, tenzij voor een film. Ik heb al gewerkt met de Belgische regisseur Frédéric Fonteyne en Benoît Poelvoorde is een vriend. Marie Gillain, Cécile de France, François Damiens: België kent véél goeie acteurs!»

La garçonne

Vanaf 1 februari op Streamz

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234