null Beeld © VRT
Beeld © VRT

‘De kaping van de Pompei’LENNART STUYCK

Lennart Stuyck: ‘Psychologische terreur, ontbering, gebrek aan hygiëne: het moeten helse weken geweest zijn voor de bemanning’

Tom Hanks maakte de Hollywoodfilm ‘Captain Phillips’ over de kaping van een Amerikaans vrachtschip door Somalische piraten op 9 april 2009. Canvas pakt nu uit met een driedelige documentaire over een schip uit Zeebrugge dat negen dagen later werd overvallen. In ‘De kaping van de Pompei’ blikken bemanning, piraten en onderhandelaars terug op de 71 dagen durende gijzeling en de daaropvolgende klopjacht.

Joshua Migneau

LENNART STUYCK (regisseur) «Een krantenkop trok in 2016 mijn aandacht: ‘Piratenkoning veroordeeld tot 20 jaar cel’. Het verhaal daarachter vond ik te straf om onverteld te laten. Piraten hielden tien bemanningsleden gegijzeld, waaronder twee Belgen, en kregen na 71 dagen hun losgeld. Maar de Belgische politie liet de zaak niet los. De rechercheurs bedachten een plan om de wereldwijd gezochte piratenkoning Mohamed Abdi Hassan bij de lurven te vatten, maar daarvoor moesten ze hem eerst in België krijgen. Hoe de undercoveragenten daarin zijn geslaagd, laat ik hen in de documentaire zelf vertellen.»

HUMO Hoe verliep de kaping?

STUYCK «De Pompei was een steenstorter van de Belgische baggermaatschappij Jan De Nul die, zoals het veiligheidsprotocol voorschrijft, op meer dan 1.500 kilometer van de kust van Somalië voer. De bemanning zag ineens een bootje opduiken met mannen met machinegeweren. De kapitein had nog net de tijd om een e-mail naar België te sturen voor de bemanning overmeesterd werd. Ze werden verplicht koers te zetten naar de Somalische kust.»

HUMO Waren het 71 bange dagen voor de zeemannen?

STUYCK «Psychologische terreur, ontbering, gebrek aan hygiëne: het moeten helse weken geweest zijn. De Somaliërs zaten aan de drugs en schoten geregeld in de lucht. Stuurman James Law uit Blankenberge getuigt over die keer dat de piraten hem dreigden te executeren: hij moest op de grond liggen terwijl ze een kalasjnikov tegen zijn hoofd hielden.»

HUMO Waarom werd piraterij in Somalië rond 2009 plots zo’n groot probleem?

STUYCK «Een journalist van de New York Times legt dat uit: ‘Arme Somaliërs zagen elke dag gigantische schepen langs hun kust passeren. Op een dag bedacht iemand: ‘Laten we een centje meepikken van die wereldindustrie.’’ De piraten hieven eerst een simpele tol, maar dat liep snel uit de hand, met gewelddadige kapingen als gevolg. In 2011 vonden 237 aanvallen door Somalische piraten plaats. Sindsdien hebben internationale veiligheidsmaatregelen de aanvallen vrijwel volledig gestopt.»

HUMO Hoe kijkt de bemanning van de Pompei terug op de gijzeling?

STUYCK «Ze hebben allemaal een lange weg moeten afleggen om zich weer veilig te voelen. Maar kijk: stuurman James Law is tegenwoordig kapitein. Je moet hem alleen niet vragen om langs Somalië te varen.»

De kaping van de Pompei
Canvas, dinsdag 30 augustus, 21.20

Dankzij Humo steekt er geen andere onzin in je broek. Download nu de app van Humo en ontdek de interessantste verhalen, grappigste cartoons en scherpste meningen. Klik hier.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234