null Beeld

FILM★★☆☆☆

Les innocentes

Nonnie, nonnie!

Erik Stockman

Tiens, anno 1945 waren de kloosters nog lang niet aan het vergrijzen, zo mijmerden wij tijdens de eerste scènes van ‘Les innocentes’, waarin we kennismaken met enkele jonge, knappe nonnen uit een Poolse kloostergemeenschap. Het genoeglijke glimlachje gleed evenwel snel van onze smoel, want al gauw ontdekt een Franse medewerkster van het Rode Kruis dat de meisjes in kwestie een verschrikkelijk geheim meedragen.

Dit wrede verhaal had ons in alle opzichten naar de keel moeten grijpen, maar wij voelden de oogleden alleen maar met de minuut zwaarder worden – kan ook aan de cognac na de lunch hebben gelegen, maar toch. Dat Anne Fontaine niet meteen de meest avontuurlijke cineaste is, wisten we al van ‘Coco avant Chanel’, maar ter gelegenheid van ‘Les innocentes’ lijkt ze een eed van saaiheid te hebben gezworen: dit is statische cinema volgens het meest academische boekje. Een hostie-ijzer oogt moderner.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234