Locke & KeyBeeld Netflix

televisie★★1/2

‘Locke & Key’ op Netflix: ‘Moord! Melodrama! Mysterie! Horror! Tienerliefdes!’

Zijn alle boeken van Stephen King verfilmd? Het moet haast wel, want Netflix investeerde in the closest thing to King: zijn zoon Joe Hill. ‘Locke & Key’ is de verfilming van Hills stripverhaal, over kinderen in een behekst huis die zich samen moeten verzetten tegen een kwaad dat nooit slaapt.

Rendell Locke wordt voor de ogen van zijn vrouw en drie kinderen doodgeschoten, waarna het gezin verkast naar Keyhouse, het huis waar Rendell ooit opgroeide. De kinderen – Bode, Kinsey en Tyler - vinden er allerlei magische sleutels die beetje bij beetje verklaren waarom hun vader werd vermoord, maar zij zijn niet de enigen die van de sleutels afweten: in de waterput leeft een vrouw die ook de sleutels probeert te bemachtigen, koste wat het kost.

De sleutels - de belangrijkste troef van deze tiendelige reeks – geven aan ‘Locke & Key’ een Narnia-achtige insteek. Als je de Hoofdsleutel in de achterkant van je nek steekt, kun je binnentreden in je brein. De immer enthousiaste Bode belandt in een chaotisch lunapark, het hoofd van de neurotische Kinsey is dan weer een winkelcentrum waar alles piekfijn op z’n plaats staat, inclusief alle herinneringen die ze ooit heeft gehad. Niet dat de Locke-kinderen echt onder de indruk zijn van al die magie. Ze gaan niet op zoek naar nieuwe sleutels en de ontdekte exemplaren gebruiken ze alleen maar voor kinderachtige stunts. Een sleutel die je de complete controle over iemand anders geeft, wendt Kinsey bijvoorbeeld aan om de populairste meid op school te vernederen.

Het is typisch voor deze verfilming waarin de ruggengraat van Hills stripreeks behouden blijft, maar de scherpe randjes er stevig afgevijld zijn. De horror en de magie moeten grotendeels plaatsmaken voor tienerdrama, met bijbehorende clichés. De kinderen vragen zich vooral af hoe hun prille liefdesleven verloopt of waarom het knapste meisje van de school hen niet ziet staan, en niet waarom hun vader zo abrupt aan zijn einde kwam of waarom er een krankzinnige vrouw het op hen gemunt heeft. ‘Locke & Key’ was zoveel interessanter geweest als de nadruk had gelegen op de mysteries, met de puberproblemen als extra pigment - de mix die in ‘Stranger Things’ zo goed werkt. Nu is het een matige tienerreeks die krampachtig alle vakjes - Moord! Melodrama! Mysterie! Horror! Tienerliefdes! – probeert af te vinken en uiteindelijk niets echt goed doet.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234