FILM★★★★☆

Looper

‘Ik wil het niet hebben over tijdreizen. Die tijdreisshit bakt je brein als een ei.’ Het is een quote van Bruce Willis uit ‘Looper’, een werkelijk fantastische, superoriginele, ultrahard-boiled sciencefictionprent die net als ‘Inception’, ‘Source Code’, ‘Limitless’ en ‘Skyfall’ thuishoort in de categorie van de toppopcornfilm – razend entertainende rollercoasterflicks die u a hell of a good time bezorgen, maar die tussen uw nacho’s-in-de-kaassaus-dippen door ook af en toe uw breincellen, zielkamer en zelfs hartvliezen durven te beroeren.

2074: tijdmachines bestaan, maar het gebruik ervan is door de regering - net als harddrugs in de openbare ruimte en vloeistoffen in de handbagage - onwettig verklaard; alleen de misdaadkartels maken illegaal van de uitvinding van professor Barabas gebruik om zich op een propere manier te ontdoen van hun tegenstanders.

Al in de eerste, ronduit adembenemende scènes zie je hoe één en ander in z’n werk gaat: Joe (Joseph Gordon-Levitt), een gespecialiseerde moordenaar ofte looper, staat anno 2044 met in de ene hand een zakhorloge en in de andere een blunderbuss (een nogal onnozel uitziend maar verschrikkelijk krachtig schiettuig) in een bucolisch korenveld op z’n dooie gemak te wachten op het moment dat zijn geknevelde en met een kap bedekte doelwit uit de toekomst tevoorschijn flitst, en dan: BLAM!

Echt zwaar kun je het werk van de loopers niet noemen (als beloning ontvangen ze een indrukwekkende lading zilverstaven die door de opdrachtgevers van tevoren op de rug van hun doelwit werd gebonden), maar er is een catch: hun contracten stipuleren dat elke looper vroeg of laat eigenhandig z’n oudere ik moet neerknallen.

Closing the loop, zo heet dat in het jargon. De grimmige suspense barst los wanneer Joe in het korenveld ineens tegenover zijn dertig jaar oudere ik (Bruce Willis) staat. Ga nu overigens niet denken dat we alle geheimen van ‘Looper’ al hebben prijsgegeven: daar waar pakweg Michael Bay of Len Wiseman al in de derde minuut een lawine van actietaferelen zouden ontketenen, gebruikt regisseur en scenarist Rian Johnson het prikkelende looper-gegeven alleen maar als een springplank naar een briljante en knap doordachte plot die – zeker in de sublieme tweede helft – verrassend emotionele en zelfs poëtische domeinen betreedt.

En meer gaan we echt niet verklappen, behalve dan dat het scenario langs alle kanten knettert en gonst van de geniale vondsten en ideeën: de intrigerende ruimte-en-tijdparadoxen die onvermijdelijk bij elke tijdreisfilm horen, zorgen zo nu en dan voor onverwachte macabere momenten (de amputatiescène!), ouwe rot Jeff Daniels is prachtig als de man die vanuit 2074 naar 2044 werd gezonden om de heethoofdige loopers in het gareel te houden, en de intense face-off tussen de jonge en de oudere Joe in het wegrestaurant hoeft niet onder te doen voor de legendarische koffietafelscène tussen De Niro en Pacino in ‘Heat’ – met dank aan de fantastische vertolkingen van Willis en Gordon-Levitt, die ondanks het leeftijdsverschil op een unheimliche manier op elkaar lijken.

Maar de échte ster van ‘Looper’ is Rian Johnson, een superbegaafde cineast (‘Brick’ nooit gezien? Nu downloaden!) die de camera hanteert als een elektriserend schildersmes en met een verhoogd bewustzijn voortdurend op zoek gaat naar het fraaiste shot – tijdens de magistrale showdown in de boerderij vergaten we zelfs even te ademen.

‘Looper’ laat u ten slotte achter met een knoert van een filosofische breinbreker: welke goeie raad zou ú uw jongere ik willen instampen? Wij zouden het wel weten: ‘Als je haar in april 2009 niet kust, ga je er de rest van je leven spijt van hebben, idioot!’

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234