Love IslandBeeld VIJF

Televisie½☆☆☆☆

‘Love Island’ op VIJF: we hebben heel hard voor tv zitten huilen

‘Gebeurt er iets in het lijf?’, vroeg Holly Mae Brood aan een meisje dat ten gevolge van een resem gemaakte levenskeuzes tot over de oren in ‘Love Island’ zat. Even dacht ik dat Holly Mae daarmee peilde naar de darmperistaltiek van de deelneemster, maar natuurlijk doelde ze gewoon weer op die dekselse vlinders. Dat spreekwoordelijke ongedierte, en of de kandidaten ze al dan niet voelen roeren in de buikholte, maakt de kern uit van ‘Love Island’. Je kan er dan ook niet genoeg over emmeren, lijkt het.

Ook dit seizoen bestaat het kandidatenbestand van ‘Love Island’ voornamelijk uit exponenten van creatieve naamgeving, al lijkt de kentering eindelijk ingezet: naast een heuse Mattheüs diende er zich ook zelfs een hele Josephine-Charlotte aan. Mattheüs: zijn voornaam leende zich uitstekend voor een geslaagde openingszet richting het andere geslacht, een vlot één-tweetje met ‘passie’ leek me aangewezen, maar hij leek het zelf niet in te zien. Schrikbarend hoe makkelijk ik ervan uitga dat de enige cultuur die zulke lui kennen, die is die zich op warme dagen in de fitness ontwikkelt op de handvatten van halters die na gebruik niet terdege ontzweet zijn. Josephine-Charlotte, misschien om haar naam te compenseren, bleek bij nader inzien gewoon een gestraalde Miss België. Dan was de selectie van wiskundeleraar Axel raadselachtiger: een kunstgreep die duidelijk ook de rest van de aanwezigen niet konden plaatsen. Onnodig te zeggen dat die onderwijzende kracht spoedig uitgeleide werd gedaan uit de ‘Love Island’-villa, een ruim bemeten modernistisch bouwwerk waar Vlaamse Bouwmeesters (m/v) op slag kregelig van zouden worden.

Langdurig uitweiden over de beweegredenen van ‘Love Island’ zou me te ver brengen, en mogelijkerwijs zelfs aanzetten tot existentialistische sores die zich het ergste wreken tussen slapen en waken, en die ik dus best kan missen. Laat ik niettemin toch nog maar vermelden dat er ook een wedstrijdje in verloren is gelegd, want wie als laatste vrijgezel blijft in ‘Love Island’, en dus niet tijdig een ondoordacht verstandshuwelijk is aangegaan met de dichtstbijzijnde klaploper van het andere geslacht, mag beschikken. Dat competitief aspect loopt de zoektocht naar de ware liefde opmerkelijk genoeg niet in de weg, of toch niet in die mate dat de deelnemers het voor het oog van de immer spionerende camera onderling op een akkoordje gooien om het prijzengeld te verdelen, wat alle betrokkenen nochtans veel tijd zou besparen.

Love IslandBeeld VIJF

Telkens de kandidaten zich op bevel van hogerhand laten samendrijven, lopen ze risico om gezamenlijk aangesproken te worden met ‘Islanders’ door Holly Mae en Viktor Verhulst - als het erop aankomt een anglofiel in hart, nieren en kaakgewricht. Engelse kromspraak is dan ook schering en inslag in ‘Love Island’, een vaststelling die je bijna vanzelf bij kandidate Fabienne brengt. Als ‘bombshell’, een koosnaampje waarmee de makers de knuppels aanduiden die ze het hoenderhok binnengooien, had ze het zonder verpinken over ‘haar sekspupil’. Na verdere bevraging bleek ze het begrip ‘sex appeal’ te bedoelen, baltsgedrag dat overigens, buiten medeweten van Fabienne om, niets te maken heeft met hoeveel vlees je ter bezichtiging stelt van een ongegeneerd toekijkend publiek. Later zou Fabienne het ook nog over ‘een triangel’ hebben, waarmee ze de vertaling van de aloude love triangle net iets te vrijelijk uit het Engels wegrukte. Enkele afleveringen later moest ze huilen, wat ik sneu vond. Hoe goed Fabienne ook in de markt lag, geen van de aanwezige blote basten bleek immers ‘wifey material’ in haar te zien. 

Als er nu iets is waar je me bij kan opvegen, dan wel meisjes die triangel spelen wier wifey material schandelijk onopgemerkt blijft, en dus zette ik het prompt op een hartgrondig antifonisch schreien. Ik ben er, geloof ik, nog altijd niet helemaal overheen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234