Luc en Bart - Een Paar Apart. Aflevering 1 op donderdag 23 april bij VTM. Op de foto: Luc Appermont en Bart kaëlBeeld Luc en Bart

televisie★★½☆☆

‘Luc en Bart: een paar apart’ op 
VTM
: ‘Luc Appermont is de Anuna De Wever van zijn generatie’

Wie bij de kapper ooit tot wachten genoopt werd, weet dat Luc Appermont en Bart Kaëll de eerste dertig jaar van hun romance in alle clandestiniteit hebben beleden. Hoezeer het stel intussen over die schuwheid heen is, blijkt uit ‘Luc & Bart: een paar apart’, waarin de echtelieden zich een tweedelige documentaire te hunner ere laten welgevallen. Allemaal ten behoeve van het ruimere publiek uiteraard, dat het door omstandigheden even zonder periodieke kappersbeurt moet stellen.

Een stel apart. ‘Ze zijn er me vast eentje’, dacht ik onvrijwillig, gevolgd door de bedenking dat, als dat voor allebei geldt, ze er in werkelijkheid zelfs tweetjes waren. De rest van dat rekenkundig denkproces bespaar ik u, ook omdat ik onderbroken werd door een keur aan bekende koppen die zich voor de camera en met veel misbaar een hoedje schrokken toen ze vernamen dat Appermont en Kaëll al véértig jaar elkaars bijslaap betekenden. Dat ze als panel niet op de hoogte waren van dat jubileum, toch de aanleiding voor deze documentaire, leek me sterk. Kürt Rogiers, ‘Ook presentator’ luidde zijn functiebeschrijving, herinnerde zich volledig ter wille van de makers hoe hij als kind al opkeek naar de vakman Appermont. ‘Ik wou stiekem Luc Appermont zìjn, denk ik’. Die ‘denk ik’ zei veel. Steven Van Herreweghe, ‘appermontoloog’, sprak duidelijk met het hoogste gezag, daar hij in ‘Luc en Bart’ soms heelder delen van de overlevering op zich nam in de plaats van de eigenlijke betrokkenen. Het gefêteerde paar zelf verloor zich ondertussen in zelfgetapte dubbelzinnigheden uitlichten voor de camera, alsof die dertig jaar zelfverloochening in de luwte hic et nunc terugbetaald moest worden. Een paar apart, Luc en Bart. Ze zijn er me minstens eentje.

Het viel op dat het eerste deel ‘Luc en Bart’ hoofdzakelijk over die eerste wederhelft ging. Zo landde de chronologie ook bij ‘Kruistocht’, het kinderlied waarin Appermont eertijds met zorgwekkende luim opriep tot ‘een kruistocht van vrede’. Na een fragment ter herinnering was je plots geneigd Studio 100 veel te vergeven op vlak van kindervertier, en dat Appermont als kind dikwijls in kazuifel rondliep, zoals eerder verteld, werd op slag nog geloofwaardiger. Bart Peeters, altijd te porren voor een eerbetoon, zag zowaar een ecologisch manifest in ‘Kruistocht’: zonder verpinken noemde hij Appermont de Anuna De Wever van zijn generatie, waarmee hij aantoonde dat hij ‘Luc en Bart’ nu ook weer niet serieuzer wou nemen dan strikt noodzakelijk - waardevolle aanbeveling.

Ook Appermonts overstap naar VTM kwam aan bod, daar Kaëll een bepalende hand had in die verhuis. Dat Appermont meteen na aankomst programma’s ging voorzitten die qua niveau stuk voor stuk elkaars duikvlucht trachtten te overtreffen, werd niet weggemoffeld, al lag de mantel der liefde ook nooit buiten handbereik. Zo toonden de betrokkenen zich bijzonder bereidwillig om ‘Luc’ goed te praten, Appermonts praatprogramma dat destijds alleen maar van een rondreizend rariteitenkabinet verschilde in het feit dat er Tönissteiner geschonken werd. ‘Luc’ bleek al terugblikkend ‘spraakmakend’ geweest te zijn, of hoe heet het als je als eerste het enge keurslijf van kwaliteit afwerpt om klinkklare idioten van schermtijd te voorzien. ‘Het zorgde voor ophef’, herinnerde de Luc in kwestie zich op de toon van iemand die ter ontvoogding van de samenleving taboes had gesloopt. Ooit had hij zelfs een vrouw te gast gehad die het wereldrecord serieel gepaald worden aan de kaak had gesteld. ‘Ik zal het maar zeggen: neuken’, sprak de vakman zo beschroomd mogelijk, alsof hij het woord ook maar van horen zeggen had. ‘Zij had het record gebroken’, wist hij. ‘En ik had de hoogste kijkcijfers. Ooit.’ De triomf van de overwinning smaakte de vakman zelfs na dertig jaar nog.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234