null Beeld

FILM★★★☆☆

Lucy (★★★☆☆)

Rotslechte kunst of geweldige camp? We zijn er nog niet helemaal uit.

Erik Stockman

Aan welke psychedelische substantie zat regisseur Luc Besson toen hij ‘Lucy’ schreef, filmde en monteerde? Scènes waarin een naïeve studente (Scarlett Johansson) door haar schlemielige vriendje wordt gepusht om een hotel in Taipei binnen te stappen en een geheimzinnig koffertje aan een sinistere Aziatische maffiabaas (Min-sik Choi uit ‘Oldboy’) te overhandigen, worden afgewisseld met van ‘National Geographic’ geleende natuurbeelden van tijgers die in de savanne op nietsvermoedende hindes liggen te gluren en met shots van een prehistorische, pootjebadende aap – krék Andy Serkis. Een spannende drugsdeal in een hotelkamer wordt onderbroken door Morgan Freeman die in een bomvol auditorium op z’n Morgan Freemans staat te doceren dat de doorsneemens – Stephen ­Hawking niet te na gesproken – slechts 10 procent van zijn hersencapaciteit gebruikt. Een knetterende shoot-out culmineert in een etherische beeldenstroom die niet zou hebben misstaan in Terrence Malicks ‘The Tree of Life’. Hèla, Besson, heb je geestesverruimen-­de bessen gegeten?

Echt gesláágd kunnen we deze doorgetripte kruising tussen ‘La Femme Nikita’ en Carl Sagans ‘Cosmos’ evenwel niet noemen. Voor Lucy begint de ellende pas écht wanneer het plastic zakje vol purperen pillen dat die maffiabaas in haar buik heeft laten naaien, plotseling begint te lekken en de stof in haar bloedstroom terechtkomt – en dat de kracht van purperen pillen niet valt te onderschatten, weten we allemaal van het gelijknamige album van Jommeke. Om de haverklap oplichtende cijfertjes (20 procent! 40 procent! 60 procent!) informeren ons dat Lucy – net als Eddie Morra uit ‘Limitless’ – door die pillen in staat wordt gesteld om alsmaar meer van haar onontgonnen hersencapaciteit te benutten, wat concreet betekent dat ze gedachten kan lezen, de wetten van de zwaartekracht kan controleren, toegang heeft tot haar diepste herinneringen (‘Mama, ik proef de smaak van jouw moedermelk in mijn mond!’), over een verhoogde zintuiglijke waarneming beschikt (‘Ik voel de rotatie van de aarde.’), elektromagnetische golven kan manipuleren, en met één enkel handgebaar tientallen mannen tegelijk in zwijm kan doen vallen – iets waar Scarlett in het echt overigens totaal geen hersencapaciteit voor nodig heeft.

Een minder aangenaam neveneffect is dat Lucy zich alsmaar minder menselijk begint te voelen en zich even kil en moorddadig als de Terminatrice uit ‘Terminator 3’ begint te gedragen: zo is het toch even schrikken wanneer ze een operatiekamer binnenmarcheert en de patiënt op de operatietafel zonder boe of bah enkele blauwe bonen door het reeds opengesneden lijf jaagt (‘Zijn tumor was toch al vergevorderd...’). Het adrenalinepeil van de actietaferelen ligt af en toe behoorlijk hoog (Johansson die langs de muren van haar cel naar omhoog rolt! Het zweefkunstje in de ziekenhuisgang!), maar de misère is dat Besson het nodig vond – in een pretentieuze poging om zijn plot de diepgang van ‘The Matrix’ mee te geven – om de actie keer op keer af te breken en terug te keren naar zijn zweverige natuurbeelden, zijn bombastische uitweidingen over Tijd en Ruimte, zijn pootjebadende aap of zijn dinosaurus. Jawel: er doet ook een dinosaurus mee. Resultaat is dat ‘Lucy’ nooit eens echt dóórvlamt – je zit aldoor te hopen op een denderende rit in een roetsjbaan, maar je zit in een schokkerig boemeltreintje. Maar waar hebben we dat album van Jommeke gelaten?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234