Lupin Beeld Netflix
LupinBeeld Netflix

'Lupin'

‘Lupin bracht het juiste escapisme op het juiste moment’

De hoogst genoteerde nieuwe titel in onze ‘top 100 beste series aller tijden’ is het onlangs verschenen 'The Underground Railroad', maar het verrassendste succes van de voorbije maanden heet 'Lupin'.

De Franstalige reeks, gebaseerd op de ruim honderd jaar oude boeken van Maurice Leblanc over de avonturen van de galante dief Arsène Lupin, kwam vlak na Nieuwjaar uit en veroverde in de weken die volgden de hele wereld: met ruim 70 miljoen kijkers in de eerste maand haalde het eerste deel van 'Lupin' - deel twee volgt over een dikke week - vergelijkbare cijfers als 'The Queen's Gambit' en 'Bridgerton'. In de VS werd het zelfs de eerste Franse titel die tot in de lijst van populairste titels op Netflix raakte.

Ook opmerkelijk - en een plotwending die wel past bij 'Lupin' - is dat één van Frankrijks meest geliefde romanpersonages niet opnieuw tot leven is gewekt door een Fransman maar door een Brit: George Kay, die zijn sporen verdiende bij 'Killing Eve' en de Netflix-serie 'Criminal' voor hij aan 'Lupin' begon te schrijven.

«Ik had eerlijk waar nog nooit gehoord van Arsène Lupin. In Frankrijk heeft het personage dezelfde status als Sherlock Holmes in Groot-Brittannië, maar ik kende de boeken van Maurice Leblanc niet. Toen ik van Netflix de vraag kreeg of ik 'Lupin' wilde schrijven en me in dat werk begon te verdiepen, ben ik er meteen verliefd op geworden. Het is spannend, avontuurlijk en intelligent entertainment dat heel goed in elkaar steekt en nooit overdreven gewelddadig is. Dat is volgens mij ook de reden voor het succes: je kunt met de hele familie naar de reeks kijken, en ze bracht escapisme op een moment dat iedereen daar nood aan had.»

HUMO Toen Netflix bekendmaakte dat 'Lupin' zou uitkomen, had ik iets als 'Sherlock Holmes' van de BBC verwacht, een moderne serie rond een oud personage. Maar 'Lupin' gaat over een man, Assane Diop, die zijn inspiratie haalt bij de boeken over Arsène Lupin. Was dat van bij het begin het plan?

KAY «Ja, Omar (Sy, de hoofdrolspeler, red.) wilde van 'Lupin' niet zomaar een verfilming maken, maar een serie over iemand die opkijkt naar Arsène Lupin en een eigen achtergrondverhaal heeft. Dat bleek wonderwel te werken: je kunt alles wat de boeken zo goed maakt behouden en tegelijk iets creëren dat modern aanvoelt. Maar de eer voor dat idee komt dus aan Omar toe. Hij was al betrokken vóór ik gevraagd werd, en toen ik de eerste keer met hem ging lunchen, was ik meteen verkocht. Meer nog, nadat we gegeten hadden, wilde ik eigenlijk gewoon een reeks met hem maken. Dat het 'Lupin' zou worden, was een bonus (lacht). Omar is erg charmant, hij kan om het even wat doen en je zou hem vergeven. Die kwaliteit heeft hij gemeen met Assane, die voor mij één belangrijke eigenschap moest hebben: hij moest arrogant zijn, maar op een goede manier. Het soort zelfvertrouwen waar mensen bewondering voor hebben en naar opkijken, en waardoor ze je blindelings vertrouwen.»

HUMO 'Lupin' geeft tussen alle verhalen over gestolen halskettingen en allerlei oplichtingen ook commentaar op het moderne Frankrijk, waar iemand als Assane Diop, zoon van een arme vluchteling uit Senegal, met discriminatie en racisme moet afrekenen.

KAY «Assane moest een Fransman van nu zijn, en wie belichaamt dat land beter dan een zwarte man met Afrikaanse roots die - net zoals Omar trouwens - opgegroeid is in de buitenwijken? En met die achtergrond kwamen vanzelf andere vragen: hoe wordt zo iemand door de anderen bekeken, hoe wordt hij behandeld? Racisme werd automatisch een thema, net als ongelijkheid: 'Lupin' gaat niet alleen over zwart tegen wit, maar nog meer over arm tegen rijk. Dat laatste was in de boeken van Leblanc niet anders: daar speelde de klassenstrijd ook een belangrijke rol. Maar ik vond het wel belangrijk dat die thema's subtiel in de reeks zaten, bijvoorbeeld in die scène waar een veilingmeester tegen Assane die net op een aantal juwelen heeft geboden zegt dat hij 'geen koper zoals u had verwacht'. Ik wilde die boodschap er niet inhameren, eerder kijkers meetrekken in de wereld van Assane en onderweg af en toe iets meegeven.»

HUMO Naarmate de eerste vijf afleveringen vorderen, wordt het privéleven van Assane, en zeker zijn relatie met zijn zoontje, belangrijker. Dat alles eindigt met de verdwijning van die jongen lijkt me niet toevallig.

KAY «Neen, Assane is een superheld in de ene helft van zijn leven maar in de andere helft maakt hij de fouten die we allemaal maken. Hij kan het Louvre binnenwandelen en een unieke halsketting stelen zonder dat hij begint te zweten, maar als hij met zijn zoon moet praten staat hij met zijn mond vol tanden. Dat maakt hem herkenbaar en menselijk. En kwetsbaar: in het grootste deel van die vijf afleveringen loopt hij drie stappen voor op zijn tegenstanders, is hij onaantastbaar. Maar terwijl hij op de vlucht is voor de politie, wil hij toch de verjaardag van zijn zoon vieren, en daardoor loopt hij in de kijker. Zijn leven als misdadiger haalt hem in, en in het tweede deel zie je daar de gevolgen van. Maar voor mij vormen die tien afleveringen samen enkel het eerste hoofdstuk van Assanes verhaal, er kan nog heel wat volgen.» (sw)

Lupin - deel 2
Vanaf 11 juni op Netflix

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234