null Beeld PRIME
Beeld PRIME

FILM★★1/2☆☆

Mar Adentro

Erik Stockman

‘Mar Adentro’, een op ware feiten gebaseerd euthanasiedrama over een tot aan de nek verlamde man (naam: Ramón Sampedro) die het recht opeist te mogen sterven, haalde vorige week een Oscarnominatie voor beste buitenlandse film binnen. Daarmee zet de nieuwe film van regisseur Alejandro Amenábar (‘The Others’) zijn zegetocht onverminderd verder: hij won eerder de Golden Globe voor beste buitenlandse film, wordt op zowat elk filmfestival begraven onder trofeeën, en krijgt wereldwijd jubelende kritieken (by the way: kan iemand ons eens komen uitleggen waarom ‘House of the Flying Daggers’ geen nominatie heeft gekregen?). Het succesverhaal van ‘Mar Adentro’ doet een beetje denken aan ‘La Stanza Del Figlio’ van Nanno Moretti, eveneens een zwaarbeladen film - hoe verwerk je de dood van een kind? - die iedereen van Tonga tot Vostok inpakte. En we zien nog een andere overeenkomst: ‘Mar Adentro’ en ‘La Stanza Del Figlio’ zijn allebei nét niet sentimenteel genoeg om ze als zaterdagavondfilm te kunnen brandmerken. Oké, de uitgelezen fotografie en de uitstekende vertolkingen geven ‘Mar Adentro’ onbetwist een air van virtuositeit, maar het blíjft een klef stuk pellicule. Een goed voorbeeld is de droomscène waarin Ramón uit zijn bed stapt (klef), een aanloop neemt (kleffer), uit het raam springt, en als een aviator door het zwerk scheert terwijl - lapmiddel der lapmiddelen! - de beroemde ‘Vinceraaaaaaaaaa!!!’-aria uit Puccini’s opera ‘Turandot’ uit de boxen spat: klefst! En dan zwijgen we nog over het neefje dat huilend achter de wegrijdende ambulance aanholt! Of over de boosaardige bisschop! Geïrriteerd als wij waren door al die opzichtige melige manoeuvres, raakten we nooit echt bij het verhaal betrokken - op geen enkel moment zaten wij ons af te vragen wat wij zouden doen als we in Ramón Sampedro’s plaats zouden liggen. Maar Javier Bardem maakt indruk: de vijvendertigjarige Spaanse hunk uit ‘Carne Tremula’, ‘The Dancer Upstairs’ en ‘Collateral’ is perfect geloofwaardig als verlamde vijftiger. Wat een goeie schminkbeurt niet kan doen!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234