'WandaVision' Beeld Disney+
'WandaVision'Beeld Disney+

TELEVISIE★★★★☆

Marvel-sitcom ‘WandaVision’ is de creatiefste en meest verrassende serie op Disney+

Wat deze jongen betreft, heeft Marvel met z’n breed uitdijende Cinematic Universe iets unieks toegevoegd aan de filmgeschiedenis: een groot, spits, zorgvuldig in de steigers gezet, op jongens- en meisjesharten mikkend, over 23 films gespreid avontuur dat tot een glorieus orgelpunt kwam in ‘Avengers: Infinity War’ en ‘Avengers: Endgame’. Zet het nummer ‘Portals’ van Alan Silvestri onder een uitzending van ‘De zevende dag’ en ik krijg nog kippenvel, laat me voor de zevenendertigste keer het beeld zien van Captain America die met Thors hamer zwaait en ik juich nog eens mee. U hebt, ik zeg het maar vooraf, met een fan te maken.

SPOILERS VOOR HET MARVEL CINEMATIC UNIVERSE!

Toch ben ik er zeker van dat ‘WandaVision’, het allereerste Marvel-product dat op Disney+ verschijnt en zodoende een nieuw tijdperk voor de superheldengigant moet inluiden, óók niet-fans zal bekoren. Als er het afgelopen decennium al kritiek kwam op Marvel, dan wel dat de films te veilig waren, steeds met dezelfde mal gedrukt. Het doet daarom deugd om te zien dat grote baas Kevin Feige nu volop voor het experiment heeft gekozen. Met ‘WandaVision’ trekt Marvel deuren achter zich dicht, om met een bevreemdend, speels unicum weer buiten te komen.

‘WandaVision’ draait om het huiselijke leven van Wanda ‘Scarlet Witch’ Maximoff (Elizabeth Olsen) en haar echtgenoot, de synthetische androïde Vision (Paul Bettany), wat trouwe Marvel-kijkers meteen in de haren zal doen krabben: had superschurk Thanos het hoofd van Vision in één van de laatste films niet tot een pulp vermorzeld, en was het prille geluk van Marvels eerstaanwezende koppel sinds het verscheiden van Tony Stark niet brutaal in de kiem gesmoord? Jawel, vandaar het mysterie. Wat is er gebeurd? Heeft Wanda in haar onpeilbare verdriet haar fenomenale krachten, waarmee ze de realiteit naar haar goeddunken kan ombuigen, aangewend om haar levensgezel terug tot leven te wekken? Zit zij gevangen in één of ander ‘The Truman Show’-achtig experiment? Zaten de tv-makers aan de lsd?

Eén ding is zeker: de realiteit waarin Wanda en Vision toeven, is die van een alsmaar evoluerende sitcom (!). In de eerste aflevering is het koppel net naar een jaren 50-buurt verhuisd, alwaar ze ‘I Love Lucy’-gewijs keuvelen met de buren en de baas goedgezind moeten zien te houden. In de daaropvolgende afleveringen evolueert de setting telkens een beetje, naar de jaren 60 (‘Bewitched’!) en de seventies van ‘The Brady Bunch’. De reeks laat zich letterlijk als een sitcom bekijken, met op afstand gepositioneerde camera’s, kunstmatige studiosets, een lachband en gemaniëreerde acteerprestaties. Wie het genre van de sitcom genegen is, ziet hier een liefdevolle, mooie hommage die nooit naar het cynische neigt - Olsen en vooral Bettany acteren fantastisch, zonder ooit in de camera te knipogen om te zeggen: ‘Onnozel hé, zo’n sitcom?’

Maar ‘WandaVision’ wordt pas helemáál fascinerend wanneer de fundamenten van Wanda’s perfect geconstrueerde wereldje vervaarlijk beginnen te schommelen. Op gezette tijden komt er een likje kleur binnen, een vervormde radioboodschap, een zich op mysterieuze wijze uit een rioolput hijsende imker... Wanneer dat gebeurt, verandert de cameravoering plots, en zie je aan de oogtrekken van de acteurs dat er een glitch is in ‘The Matrix’, die zo snel mogelijk weer dient te worden gladgestreken, waarna het vrolijke sitcomleven zich hervat. De grote vragen na enkele afleveringen: hoe lang kan dit nog blijven duren? Is Wanda een gevangene of de bron van alle illusies? Weten de buren (onder meer een hilarische Kathryn Hahn) méér dan ze laten uitschijnen? En wat zal er gebeuren wanneer Wanda’s realiteit uiteenspat, Vision dood blijkt te zijn en haar kind slechts een stukje van haar verbeelding? Zal zij, zoals in comicreeks ‘House of M’, een gevaar voor de wereld worden? Krijgen we in toekomstige Marvel-films misschien Scarlet Witch als Grote Slechterik?

Tot op heden neem ik genoegen met de creatiefste, meest verrassende en precieuze tv-serie die Disney tot op heden op haar betaalkanaal aanbiedt. Ik kijk uit naar het moment waarop Wanda en Vision ‘Friends’-gewijs met hun buren gaan samenhokken in de jaren 90. En nu zet ik nog eens ‘Portals’ op.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234