null Beeld COURTESY OF NETFLIX
Beeld COURTESY OF NETFLIX

televisie★★★½☆

‘Master of None: Moments In Love’ bevat weinig grappen, maar wel heel veel moois

Aziz Ansari stond in 2018 on top of the world. De Amerikaanse comedian en acteur had net twee seizoenen van zijn heerlijke sitcom Master of None, zonder meer een van de scherpste comedy’s die we destijds al gezien hadden, achter de rug.

Ansari speelde Dev, een acteur uit New York die samen met zijn vrienden rolde door de stad en het bestaan rolde. Onderwijl bevroeg hij het leven van de typische thirtysomething: balancerend tussen jong zijn en ouder worden en tussen vragen als ‘wel of geen kinderen?’ of ‘blijven we in de stad, of gaan we naar de suburbs’? Hoge cijfers op Netflix, op de covers van belangrijke tijdschriften, als eerste Aziatische Amerikaan een Golden Globe winnen voor zijn acteerwerk…wie deed Ansari iets?

Het antwoord daarop was: ene ‘Grace’. Op de, inmiddels opgeheven, millennial-website bij uitstek, Babe.com, schreef ze een relaas over een hete nacht met Aziz. Of nu ja, heet: dat vond vooral hij. Zijn gedrag was naar geweest, en het balanceerde allemaal op het randje van ‘niet oké’. Hoewel het om een onduidelijk incident ging, en zonder verdere verhalen of voorbeelden, werd Ansari evengoed een tijd gecancelled.

Maar nu is hij terug met een derde seizoen van ‘Master of None’. Al is ‘terug’ een rekbaar begrip: dit seizoen telt geen tien, maar vijf afleveringen, speelt zich af op het platteland en Ansari krijgen we als acteur nauwelijks te zien. Wel regisseerde hij alle afleveringen, en schreef hij de scenario’s met actrice Lena Waithe, wier personage Denise nu de hoofdrol heeft, samen met haar vrouw Alicia. Het is inmiddels vier jaar na de gebeurtenissen in de eerste twee seizoenen. Denise probeert een boek te schrijven en Alicia probeert zwanger te worden. Veel meer heeft het verhaal eigenlijk niet om het lijf.

De reacties in Amerika op dit derde seizoen waren maar lauw en ergens kan ik dat begrijpen. Ansari en Waithe maken het de kijker niet makkelijk. Neem alleen al de opening: zes minuten zonder tekst, waarin we het echtpaar de was zien ophangen en een volle minuut zien dansen in huis. In alle afleveringen zitten dit soort langgerekte tableaus, die je eerder in een arthousefilm zou verwachten. Maar wie dat saai vindt, mist in mijn optiek de kern van dit verhaal: de jonge dertigers zijn oude dertigers geworden. Ze hébben een aantal van die voornoemde vragen beantwoord, en zitten nu met de gebakken peren: is ruimte de moeite waard als al je vrienden uren verderop zijn blijven wonen? Is je relatie sterk genoeg om dat vol te houden? En in het geval van Denise en Alicia: was het niet eenvoudiger geweest om als lesbisch zwart echtpaar een kinderwens in de grote stad proberen te vervullen, in plaats van op het sneeuwwitte platteland?

Het derde seizoen van Master of None bevat niet veel grappen, maar wel veel moois. Het is een schitterende, zeer eerlijke verkenning van het liefdesleven van een al met al normaal echtpaar. De vierde aflevering, die volledig rond de IVF-behandeling van Alicia draait, is een van de beste dingen die ik al op Netflix heb gezien. Dat Ansari, ook al was er niet echt aanleiding toe, toch heeft gemeend een stap opzij te moeten doen en het eens niet om hem of mannen te laten draaien, toont dat hij de tijd en zijn generatie nog steeds zeer goed snapt. Ik hoop op een vierde seizoen, want met het drama rond Alicia en Denise ben ik nog niet klaar. Al mag tegen die tijd Dev wel weer iets vaker langskomen voor een paar snedige opmerkingen en onhandige acties.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234