Matthijs gaat door Beeld NPO
Matthijs gaat doorBeeld NPO

Televisie★★½☆☆

‘Matthijs gaat door’ mag nog iets minder ‘De wereld draait door’ zijn

‘De wereld draait door’ (DWDD) was meer dan vijftien jaar(!) een baken op de Nederlandse openbare omroep. Ook in Vlaanderen trof het programma enthousiaste fans, zie daarvoor alleen al de vele eervolle vermeldingen in Humo’s jaarlijkse Pop Poll. Op zijn best was DWDD een programma dat ernst en luim op een lekkere manier afwisselde. Het was gejaagd, maar ook betrokken. Uiteindelijk draaide DWDD toch vooral om Matthijs van Nieuwkerk – met zijn unieke, snelle, enthousiaste benadering maakte hij niet alleen school; hij werd er een ster mee. Het was dan ook niet gek dat toen Van Nieuwkerk besloot te stoppen met DWDD, dat de omroep besloot dan maar heel het programma op te doeken. Deze band kon niet zonder zijn frontman. Van Nieuwkerk kreeg carte blanche om iets nieuws te bedenken.

Inmiddels is Matthijs terug. Op de zaterdagavond, dé tv-avond bij uitstek. De show heet Matthijs gaat door: een titel uit de categorie ‘ze zijn het niet ver gaan zoeken’. De opzet van het programma is een beetje dubbel: het wil enerzijds een terugblik op de nieuwsweek zijn. Daarmee begeeft het zich op DWDD-terrein, dat programma probeerde altijd koste wat het kost relevant te zijn, en trapte daarmee – wat mij betreft – ook al eens in een val. Dan was het programma bijvoorbeeld te veel bezig met het ophemelen van de tafelgasten die iets kwamen verkopen. Op hun beurt staken de gasten Matthijs weer veren in de reet, omdat hij de verkoop tenslotte als geen ander kon bespoedigen. Dat maakte het programma op die momenten vluchtig en opportunistisch.

Maar, Matthijs gaat door is niet alleen een programma in de DWDD-sfeer. Het wil ook een revue op de zaterdagavond zijn, met veel muziek. Het leidde tot een wat gekunstelde eerste aflevering. Wat niet meehielp: het grote decor valt dood in een door corona lege studio. Dit programma heeft publiek nodig. De maestro zelf was nog wat onwennig. Van Nieuwkerk sprong er enthousiast in, maar vergat bandleider Sven Hammond voor ons allemaal te introduceren. Een beginnersfoutje dat alleen door een routinier gemaakt wordt als hij nog onzeker over de koers is.

We kregen een vuistdik programma dat helaas in het eerste halfuur dun aanvoelde. De big band van Sven Hammond is uitermate potent. Het startitem, waarbij ze James Brown speelden om zo het nieuws van de afgelopen week te begeleiden, vond ik desondanks saai en braaf. Daarna kwam Rutger Bregman aan tafel. Bregman, een intellectuele superster die inmiddels bijna een half miljoen boeken verkocht van zijn De meeste mensen deugen. Bregman mocht een zelfverzonnen prijs uitreiken aan iemand die dat volgens hem had verdiend. Dat vond ik aardig bedacht. Bregman heeft in DWDD al vaak over zijn boeken kunnen praten, tenslotte. Hij koos de voormalige Nederlandse ombudsman, een luis in de pels van de Nederlandse politiek. ‘Soms is het moediger tegen je vrienden in te gaan, dan tegen je vijanden’ zei hij. Een voorzet voor een interessant gesprek dat Van Nieuwkerk helaas liet liggen. Maar misschien ook niet helemaal op zaterdagavond past.

Leuker én mooier werd het in de tweede helft. André van Duin heeft een bijzondere band met Van Nieuwkerk en dat betaalde zich uit. Ze voerden een gesprek dat luchtig en kwetsbaar was, over Van Duins recente ziekte en over het verlies van Martin, de liefde van zijn leven. ‘Kun jij goed alleen zijn?’ vroeg hij aan Van Duin en die antwoordde onomwonden, met natte ogen: ‘nee’. Het was een van de beste gesprekjes die ik Matthijs al op tv heb zien voeren. En het bewijs dat ernst een plek op de zaterdagavond kan hebben – mits de gast juist gekozen is. Dit programma moet veel meer ‘Van Duin’ dan ‘Bregman’ zijn om te slagen.

Het einde was aan de muziek: Huub van der Lubbe zong Van Duin toe met een knokige, in het Nederlands vertaalde cover van Dylans Forever Young en Sven Hammond bracht een medley van Bowiesongs, inclusief aankleding. Ik vond beide niet per se perfect gedaan, maar wel helemaal juist voor deze show. Op zaterdagavond wil je swingen, de champagnekurk mag van de fles! Een ongedwongen, maar aangeklede sfeer - een beetje gelijk de jaarlijkse oudejaarsshow van Jools Holland – ik zou het tof vinden als ‘Matthijs gaat door’ die kant op gaat. De wat meer DWDD-achtige items mogen ze links laten liggen. De voorlopige conclusie: het bad is volgelopen, het is lekker warm, het heeft schuim, maar het kan nog een extra bruisbal gebruiken.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234