null Beeld

FILM★★★☆☆

Maudie

Welkom in onze vriendenkring, Maud.

Erik Stockman

DRAMA Eerlijk: wij wisten tot voor kort helemaal niets af van het levensverhaal van Maud Lewis, maar dankzij ‘Maudie’ zijn we van die onwetendheid genezen. Aan het begin van de film is Maud (Sally Hawkins) nog een deerniswekkend vrouwtje dat door de maatschappij – we bevinden ons in Nova Scotia, Canada, in het begin van de jaren 30 – wordt uitgespuwd; wanneer zij voorbijkomt, kijkt zelfs God niet op van zijn kopje koffie. Maud loopt krom van de artritis, haar tante behandelt haar als een klein kind, en de kinderen uit het dorp gooien stenen naar haar – de gemene streken die mensen uithalen wanneer je er een beetje anders uitziet!

In een treurige poging om onder het juk van haar tante uit te komen, gaat ze voor 25 cent per week als huishoudhulp aan de slag bij Everett Lewis (Ethan Hawke), een visventer die zich brommend en grommend door het leven beweegt – net een oude beer met jicht – en Maud onmiddellijk een plaats in de pikorde geeft: eerst hijzelf, dan de hond, dan de kippen, dan zij. Tot Everetts razernij ontpopt Maud zich in het schamele huisje tot de luizigste huishoudhulp aller tijden: ze is zo lui als een kat, weet ternauwernood hoe ze een vloer moet schrobben, en haar soep met raapjes valt ook al niet te vreten. Liever houdt ze zich bezig met het beschilderen van ansichtkaarten en het maken van kleine aquarellen; het is mooi en grappig om te zien hoe er op elk vrij stukje muur in het huisje – en zelfs op de broodtrommel – bloemen en poezen en vlinders in alle kleuren beginnen te verschijnen.

En kijk: op een dag is iemand bereid vijf dollar voor één van haar werkjes op tafel te leggen, een cameraploeg komt langs, en het eindigt ermee dat hij, de visventer, in huis staat te bezemen, zodat zij zich om haar steeds bekender wordende miniatuurschilderijtjes kan bekommeren (gezien haar artritis behoorde het maken van fresco’s niet tot de mogelijkheden).

Tussen Maud en Everett groeit gaandeweg ook een zekere innigheid, maar het liefdesrelaas dat ‘Maudie’ ook wil zijn, heeft te lijden onder een pijnlijk geval van miscasting. Want Ethan Hawke als visventer? Neen, die pekel pakt niet. Zelfs de hompen brood die hij zo ongemanierd mogelijk in zijn soep zit onder te dompelen, kunnen niet helemaal verhullen dat Hawke in wezen een tot de New Yorkse intelligentsia behorende acteur is die meer riekt naar een in een hippe koffiebar in Brooklyn gebrouwen caffè macchiato dan naar schelvis of steur.

Gelukkig zet de vertolking van Sally Hawkins zich wél als een spijker vast in de ziel. Een minder begaafde actrice zou van Maud wellicht een kromhalzige karikatuur hebben gemaakt, maar Hawkins acteert zo natuurlijk – alsof ze écht met die pijnlijke gewrichten is geboren – dat je niet eens doorhebt dat je naar een heuse krachttoer zit te kijken. Dus ja, we zijn blij dat we Maud hebben leren kennen. Hoe dat vrouwtje zich niet liet kisten door haar handicap, en hoe ze met behulp van een penseel recht maakte wat krom was: mooi.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234