The Killing of Two Lovers Beeld rv
The Killing of Two LoversBeeld rv

Film★★★½☆

Na ‘The Killing of Two Lovers’ weten we het zeker: een mens blijft maar beter vrijgezel

Van Robert Machoian, met Clayne Crawford, Sepideh Moafi, Chris Coy en Avery Pizzuto

‘The Killing of Two Lovers’ opent met het niet bepaald vrolijk stemmende beeld van een man die in een slaapkamer een revolver op een diep in slaap verzonken koppeltje richt.

Om de situatie even te verduidelijken: de kerel met het schiettuig, in wiens verbeten gelaatstrekken meer wanhoop dan moordlust staat te lezen, heet David; de vrouw die zich er in haar sluimer niet bewust van is dat haar leven aan een zijden draadje hangt, is zijn ex-geliefde Nikki, en de gestalte naast haar in bed is haar nieuwe minnaar Derek. Maar net wanneer je denkt dat Jef Vermassen zich mag opmaken voor een assisenproces waarin David terechtstaat voor een dubbele passionele moord, weerklinkt elders in huis een geluid dat David weer bij zinnen lijkt te brengen, waarna hij de haan van de revolver ontspant en door een raam naar buiten glipt. De kijker slaakt een zucht van opluchting, maar het voorval werpt natuurlijk een zwaar doemgevoel over dit echtscheidingsdrama in een godvergeten Amerikaans stadje waar, zo beelden wij ons in, misschien ook de camper van Fern uit ‘Nomadland’ ergens geparkeerd staat.

Ooit moet de liefde tussen David en Nikki groot zijn geweest (op piepjonge leeftijd getrouwd, snel vier kinderen gekregen), maar sinds kort verkeren ze in die merkwaardige onzekere toestand die men met een deftig woord weleens als ‘proefscheiding’ omschrijft. Voor de koters blijven ze op goede voet staan met elkaar, maar tegelijk zijn ze overeengekomen dat ze elkaar de ruimte willen geven om andere mensen te zien – hallo, Derek! Klinkt redelijk, maar het is net in die ruimte dat de kiemen van het drama liggen: terwijl Nikki de knop in haar hoofd duidelijk heeft omgedraaid en de onderhandelde vrijheid aangrijpt om verder te gaan met haar leven, blijft David – vanuit een typisch mannelijke dwaze trots, maar misschien ook vanuit de angst om alleen achter te blijven – zich vastklampen aan wat ze ooit samen hadden, als een schipbreukeling aan een stuk wrakhout.

Dat Nikki en David in die dunbevolkte vlakte van Utah, waar je voor om het even welke verplaatsing een pick-uptruck nodig hebt, slechts op een boogscheut van elkaar wonen, lijkt ons ook niet echt gezond. Want hoe verschrikkelijk is het niet voor David om te moeten beseffen dat zijn geliefde vlakbij in bed ligt met een nieuwe minnaar? En hoe moeilijk is het niet voor Nikki dat de man van wie ze wil wegtrekken, nog zo aanwezig is in haar leven?

Omdat de hoofdrollen niet worden vertolkt door sterren als Adam Driver en Scarlett Johansson, heeft deze film misschien niet de aantrekkingskracht van ‘Marriage Story’, maar toch is het een ijzersterk vertolkt stukje cinema waarin elk beeld, elke dialoog (‘Ik ben aan haar aan het verliezen, pa!’) en elke stilte op precies de juiste plaats staan, waarin de prachtig gefotografeerde landschappen even groots als beklemmend aanvoelen, en waarin de surreële soundscapes een fatale kortsluiting in Davids hoofd lijken te voorspellen.

Nu te bekijken via Sooner, Proximus Pickx, Cinema bij je thuis en ZED.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234