Factcheckers: vanaf woensdag 2 december om 20.40 u. op Eén en via VRT NU.Beeld VRT

Televisie★★☆☆☆

Naast de onderrug van Jan Van Looveren toonde ‘Factcheckers’ ons vooral veel open deuren

‘Meningen zijn als assholes,’ luidt het bekende adagium. ‘Iedereen heeft er één, and they all stink.’ Wat het, nu ze meer en meer verward worden met feiten, des te belangrijker maakt om ze op tijd en stond aan een colonoscopie te onderwerpen. Enter ‘Factcheckers’: Thomas Vanderveken, Britt Van Marsenille en Jan Van Looveren onderzoeken op Eén willekeurige statements die zich, online dan wel elders, presenteren als stellige waarheden.

‘Zullen de coronavaccinaties kleine robots in ons lijf injecteren? Zal 5G ons tot hersenloze slaven herleiden? Is ‘The Masked Singer’ daar éérder al in geslaagd?’ Helaas: ‘Factcheckers’ onderzoekt wel manieren waarop u middels foute informatie in de luren kan worden gelegd, maar pakt het veeleer kleinschaliger aan. Thomas Vanderveken behandelde bijvoorbeeld het blijkbaar prangende fenomeen van de ‘malafide slotenmakers’. Jan Van Looveren checkte of een app die huidkanker detecteert effectief het werk van een arts kan verrichten. En Britt Van Marsenille wilde weten of diepvriesboontjes even gezond zijn als verse exemplaren. Geen vragen waarvan ik kan zeggen dat ik er ooit al wakker van heb gelegen, maar ik heb dan ook een reservesleutel, een dermatoloog en een naar behoren functionerend smakenpalet.

‘Factcheckers’ suggereerde evenwel nooit iets minder dan snijdende suspens, loden ernst en groot belang. Voor de huidkanker-app werd een reeks foto’s getrokken van de onderrug van Jan Van Looveren: naar nóg minder sexy BV-kiekjes is het niet bijster lang zoeken, maar toch. Jan haalde er één gevaarlijk vlekje uit, waardoor hij even uit zijn hum was, en bracht daarna een bezoekje aan het ziekenhuis, om te besluiten dat de app weleens juist zat, maar niet altijd. Nou! Britt Van Marsenille volgde het boontjesverwerkingsproces - goed voor kwalijke herinneringen aan Ruth Beeckmans’ fabrieksbezoeken in ‘Snackmasters’ (‘hier wordt duidelijk met veel zorg gewerkt!’) - en verbaasde zich erover dat ‘r boontjes een paar dagen later al in de winkel lagen, voor zover ik begrijp toch min of meer het normale procédé. Diepvriesboontjes bleken, als u het noteren wil, net even gezond. Zo werden alle conclusies op het einde van de aflevering nog eens op tien seconden samengevat, wat me toch een béétje deed nadenken over de prangendheid van de voorafgaande vijftig minuten.

Thomas had intussen vanuit zijn commandopost een undercoveroperatie opgezet waarin hij al dan niet malafide slotenmakers naar zijn woonst lokte met de belofte dat de deur was dichtgevallen, zich zichtbaar verheugend op de opgeblazen factuur die er zat aan te komen. De wazige bodycambeelden en daaronder gemonteerde filmmuziek deden vermoeden dat het ‘Factcheckers’-team zo-even de Antwerpse cocaïnehandel eigenhandig aan het oprollen was, of geïnfiltreerd was in de Mexicaanse drugskartels, terwijl je volgens de tv-gids nog altijd gewoon naar een kabbelend infotainmentprogrammaatje zat te turen - is dat dan fake news? Alleszins, de malafide slotenmakers bleken 70 à 80 euro te veel te vragen. Soms zelfs 250. En soms viel er in het zwart iets te regelen. De open deuren die ‘Factcheckers’ bijwijlen intrapte, behoefden - de VRT-kas haalde opgelucht adem - gelukkig niet zo’n op woekerwinst beluste professional.

Je kan er dan wel enkele stuivers mee besparen, maar in deze economie geldt ook dat andere bekende adagium - time is money - en op dat vlak heb ik niet het gevoel veel winst te hebben gemaakt. 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234