null Beeld Netflix
Beeld Netflix

FILM★★★½☆

Niets kan een mens voorbereiden op de heftigheid van het eerste half uur van ‘Pieces of a Woman’

Van Kornél Mundruczó, met Vanessa Kirby, Shia LaBeouf, Ellen Burstyn en Benny Safdie

Straffe openingsscènes: wij kennen er tientallen, van de ouverture van ‘Saving Private Ryan’ tot het rondzwevende bot in ‘2001: A Space Odyssey’. Maar niets of niemand kan een mens voorbereiden op de heftigheid van de eerste dertig minuten van ‘Pieces of a Woman’: een in één lange, magistrale take gefilmde, geen enkele ontsluiting of gebroken vlies uit de weg gaande thuisbevalling die op de valreep fout loopt. Het plots verstrakkende gezicht van de vroedvrouw (‘De baby moet eruit, nú!’), de aanzwellende sirene van de ambulance, de paniek van de vader die de hulpverleners met wild zwaaiende armen tegemoetrent... Mijn Heer, toen na dertig minuten de titel van de film verscheen, lagen wij onszelf op de vloer compleet ontredderd bij elkaar te rapen.

Hoe moet een vrouw verder na zo’n drama? In de kledingwinkel maakt iemand Martha (Vanessa Kirby) erop attent dat haar blouse een vochtige plek vertoont – haar borsten blijven immers moedermelk produceren, net zoals er uit de gapende wonde in haar hart liefde blijft stromen voor een kind dat er niet meer is. En hoe moet je als koppel verder, wanneer je relatie zonet midscheeps is getroffen door een torpedo die een reusachtige bres in de onderlinge verstandhouding heeft geslagen? In één van de waarachtigste scènes proberen Martha en Sean (Shia LaBeouf) opnieuw seks met elkaar te hebben, maar het blijft bij een geforceerde poging waarvan de onmacht en de krampachtigheid recht naar het hart gaan.

Het naturalisme van ‘Pieces of a Woman’ wordt door sommigen vergeleken met de werken van de grote John Cassavetes. En hoewel Cassavetes nooit zo’n kleffe muziek heeft gebruikt, zijn er inderdaad gelijkenissen: het meedogenloos blootleggen van de rauwe emotie, de camera als het scalpel dat de menselijke ziel doorklieft, niet terugdeinzen voor de pijnlijkste gevoelsuitbarstingen. Het is dan ook een grote teleurstelling dat de makers hun film in de laatste rechte lijn alsnog in de richting van een bij het haar getrokken rechtbankdrama duwen, waarin zelfs de moeder van alle clichés, de Grote Speech, niet ontbreekt. Maar gelukkig zijn er nog de acteurs. In de eerste plaats Vanessa Kirby, die in een indrukwekkende vertolking slechts een oogopslag nodig heeft om haar verdriet voelbaar te maken, en die tegelijk een innerlijke kracht blijft uitstralen; de oeroude, zich door hart, buik en bekken slingerende kracht van de Vrouw, waar deze film een prachtige ode aan vormt.

En dan is er Shia LaBeouf, die onlangs al zijn zorgvuldig opgebouwde krediet in één klap (of liever: in een reeks hardhandige, op zijn ex-lief neerkomende klappen) is kwijtgespeeld. Netflix heeft intussen de Oscarcampagne voor LaBeouf stopgezet, maar niemand kan eromheen dat hij in ‘Pieces of a Woman’ grootse dingen laat zien. In een zwaar symbolisch geladen scène zien we Sean vergeefs aan de deurknop van de badkamer rammelen, terwijl Martha, die zichzelf letterlijk en figuurlijk in haar eigen ruimte heeft opgesloten, wanhopig probeert om haar rouwgevoelens in balans te brengen met haar onverwoestbare liefde voor het leven.

Vanaf 7 januari op Netflix.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234