null Beeld © VRT - Ruby van der Kooij
Beeld © VRT - Ruby van der Kooij

tv-tip'Twee zomers'

Nieuwe zondagavondfictie van Tom Lenaerts: Hoe een dertig jaar oude verkrachting een vriendengroep uit elkaar scheurt

Terwijl tezelfdertijd de reeks in één keer op VRT NU wordt gezwikt, beginnen ze op Eén zondagavond braaf aan de eerste aflevering van ‘Twee zomers’. De nieuwe gezamenlijke schrijfvrucht van Tom Lenaerts en Paul Baeten is een ‘De mol’-achtige whodunit over een groep vrienden die, dertig jaar na een noodlottig afgelopen zomervakantie, een lang weekend hebben gepland op een eiland voor de Côte d’Azur. Dat wordt – ijzeren dramawet – geen onverdeeld succes.

Noud Jansen

TOM LENAERTS «Het uitgangspunt van ‘Twee zomers’ is dat vriendschap vaak wordt verward met nostalgie. ‘Ik ken die en die al sinds mijn 10de, dús het is mijn beste vriend’: ik vind dat een rare argumentering, want het moet al lukken dat mensen die je zo lang kent, op dezelfde manier geëvolueerd zijn. In ‘Twee zomers’ gaat het over 50-jarigen die terugkijken op de tijd dat ze 20 waren: in dertig jaar kan er veel gebeuren, hè?»

HUMO Ik heb de eerste twee afleveringen al gezien.

LENAERTS «En?»

HUMO Zeer geslaagd. Al had ik er aanvankelijk wat moeite mee dat jullie niet alleen een stel 45-jarigen, zoals Tom Vermeir en Ruth Becquart, maar ook de bijna 60-jarige Herwig Ilegems als prille vijftiger gecast hebben.

LENAERTS «De ene vijftiger is de andere niet, hè? Ikzelf ben 53, en de laatste keer dat ik naar een klasreünie ben gegaan, dacht ik achteraf vooral: amai, ik zie er toch nog goed uit voor mijn leeftijd. Ik vrees dat de andere aanwezigen dat ook dachten over zichzelf (lacht).

»Bon, we moeten er niet flauw over doen: Herwig ís, net als Koen De Bouw trouwens, een stuk ouder dan de rest van de cast. Maar we hebben nu eenmaal de acteurs gekozen die we het liefst voor die rol hadden. Idem voor de jongeren die de gebeurtenissen uit de zomer van ’92 spelen: we hebben in de eerste plaats gekozen voor goeie acteurs, eerder dan voor acteurs met een opvallende fysieke gelijkenis met de oudere cast.»

HUMO Zonder spoilers weg te willen geven: centraal in ‘Twee zomers’ staat een verkrachting waarover de betrokkenen dertig jaar hebben gezwegen.

LENAERTS (knikt) «Ik weet niet of je je het nog herinnert: een paar jaar geleden moest Brett Kavanaugh benoemd worden tot rechter bij het Amerikaanse Hooggerechtshof, toen hij plots beschuldigd werd van grensoverschrijdend gedrag op een studentenfeestje dertig jaar eerder. Paul en ik hebben ’s nachts op YouTube zitten te kijken naar de live uitgezonden ondervraging: wat ons toen is opgevallen – onder meer dat het enige nuance in een verhaal kan brengen om met de bril van vandaag naar vroeger te kijken – hebben we rechtstreeks in ‘Twee zomers’ verwerkt.»

HUMO Iedere aflevering opent met een flard uit ‘On n’oublie rien’ van Jacques Brel. Hoe diep hebben jullie daarvoor in de buidel moeten tasten?

LENAERTS «Verrassend genoeg niet zo heel erg diep. De erven Brel wilden op voorhand het scenario lezen: toen dat gebeurd was, waren ze bereid om het nummer voor een belachelijk lage prijs ter beschikking te stellen. Fijn, want het zet heel goed de toon. ‘On n’oublie rien / On s’habitue, c’est tout’: dat zegt alles, hè?»

Twee zomers
Eén, zondag 6 februari, 21.05

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234