'Nightcrawler'Beeld imdb

FILM★★★★☆

‘Nightcrawler’: één van de beste satires op de macabere sensatiezucht van de media

Mogen wij u voorstellen: Louis Bloom (Jake Gyllenhaal), de nightcrawler, een fascinerende figuur die wat ons betreft ergens tussen Travis Bickle, Harry Lime, Tony Montana, Reverend Harry Powell, Ratso Rizzo, Gordon Gekko en Jacky Vanmarsenille mag plaatsnemen in de Galerij der Onvergetelijke Filmkarakters. Wat een vreemde snoeshaan, die Louis. Een graatmagere dief, die als een bleke rat bij nacht en ontij in de onderbuik van Los Angeles rondscharrelt, op zoek naar eindjes koperdraad die hij voor een handvol dollars gaat verpatsen aan een schroothandelaar.

Vanavond om 20.40 uur op CAZ.

Behalve een onwereldlijke uitstraling houdt hij er ook een rare manier van spreken op na: zoals Chance (Peter Sellers), de tuinman uit ‘Being There’, zijn kennis uitsluitend uit televisieprogramma’s haalde, zo lijkt alles wat Louis zegt rechtstreeks uit onlinemanagementcursussen te komen (‘Ik werk liever voor mezelf. Dat komt beter overeen met mijn carrièredoelen en ambities’).

Tijdens één van zijn nocturnale strooptochten raakt Louis betoverd door het silhouet van een cameraman die een brandend voertuig staat te filmen. Het is Louis’ eerste kennismaking met de wereld van de nightcrawlers – op het scherp van de snee levende nieuwsploegen die, geleid door politiescanners, ’s nachts de straten afschuimen op zoek naar branden, ongevallen, crime scenes en andere bloederige taferelen, waarvan ze de beelden voor grof geld doorverkopen aan de hoogst biedende televisiestations.

Louis, diep onder de indruk, schaft zich prompt een camera aan en ontpopt zich al snel tot een nightcrawler zonder de minste scrupules, maar mét een griezelige drive. Gyllenhaal, een acteur voor wie wij meer en meer ontzag beginnen te voelen (zie ook zijn glansprestatie in ‘Enemy’), is angstaanjagend goed: zijn ogen zijn net twee uitpuilende cameralenzen, en let ook eens op zijn mimiek wanneer hij – in één van de meest cynische scènes die we ooit hebben gezien – dat ene lijk een eindje verplaatst om een nóg fraaier shot te kunnen verkrijgen.

‘Nightcrawler’ is – behalve één van de sterkste karakterstudies sinds ‘Bad Lieutenant’ en één van de beste satires op de macabere sensatiezucht van de media sinds ‘Network’ – ook één van de sfeerrijkste en mooist gefotografeerde films die we de laatste tijd hebben gezien.

Debuterend regisseur Dan Gilroy en Robert Elswit, de vaste cameraman van Paul Thomas Anderson, zorgen ervoor dat je het nachtelijke LA bijna kunt rúíken – wat ‘Taxi Driver’ was voor New York, is ‘Nightcrawler’ voor Los Angeles. Topfilm.


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234