Helden van Hier: CoronaBeeld VTM

TV-TIP

‘Nog voor de lockdown waren we al aan het draaien’. ‘Helden van hier’ legt historische tijden vast

Geen programma toont de coronacrisis van zo dichtbij als ‘Helden van hier: corona’. Al vijf weken lang brengen de makers verslag uit van op de eerste rij. ‘We beleven historische tijden, het is belangrijk dat we die op beeld vast kunnen leggen.’

Emmanuel Vanderjeugd slaakt een diepe zucht wanneer we hem aan de lijn krijgen. De creatief directeur van Geronimo, het productiehuis dat ‘Helden van hier: corona’ maakt, heeft er net een telefoontje op zitten waar hij toch even van moet bekomen. “We volgen een familie van wie de vader en moeder in het ziekenhuis zijn opgenomen met coronaverschijnselen”, legt hij uit. “De vader overleed een paar dagen geleden, maar vannacht is nu ook de moeder gestorven.” Aan Vanderjeugd om in zo’n geval met de overgebleven familie te overleggen of en hoe dat verhaal in het programma gebracht kan worden.

“Dat zijn gesprekken die er in hakken”, zegt hij. “Ik ben nochtans wel wat gewoon. Als cameraman volgde ik vluchtelingenstromen in Afrika en heb ik gewerkt in de Gazastrook. Ik heb daar wel wat miserie gezien. Maar tijdens zo’n gesprek met mensen die net hun beide ouders zijn verloren, komt het verdriet wel heel dichtbij.” 

Confronterend

 Niet alleen voor de makers, ook voor de kijkers is ‘Helden van hier: corona’ een behoorlijk confronterende kennismaking met de rauwe realiteit. Vanuit hun kot krijgen ze te zien hoe begrafenisondernemers, politiediensten, personeel in ziekenhuizen en woon-zorgcentra en virologen allerhande de de coronapandemie beleven. Beeldmateriaal dat bovendien amper een paar dagen nadat het gedraaid wordt al op het scherm te zien is.

Een man krijgt ontsmettingsgel op zijn handen van een politieagent in het station. Beeld VTM

Dat ze er bij Geronimo in slagen dat huzarenstukje elke week tot een goed einde te brengen is een combinatie van innovatie op technisch vlak, ervaring op het veld en een behoorlijke portie toeval. “Nog voor er sprake was van Covid-19, waren we bezig met de opstart van een documentaire rond het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen”, legt Vanderjeugd uit. “Dat maakte dat we sowieso al meer oog hadden voor alles wat met epidemieën en pandemieën te maken had.” 

Toestemming

Die extra gevoeligheid voor het thema bezorgde Vanderjeugd en co. een bij nader inzien essentiële voorsprong. Toen vanuit Azië steeds meer en steeds ernstiger coronaberichten overwaaiden, waren ze bij Geronimo al na aan het denken over wat daar op televisiegebied mee aan te vangen was. “Uiteindelijk hebben we begin maart beslist om al onze andere producties stil te leggen en ons helemaal op corona toe te leggen”, vertelt Vanderjeugd. “Nog voor de lockdown waren wij al aan het draaien.” 

Een afspraak met een televisiezender was er toen nog niet. “We wilden eerst alle toelatingen op zak hebben", legt Vanderjeugd uit. “Je kan niet met een zender gaan onderhandelen als je niet weet of je wel in een ziekenhuis binnen raakt of met de politie mee op patrouille kan.” Voor het krijgen van die toestemmingen speelde het productiehuis zijn reputatie uit. “We maken al een aantal jaar programma’s waarbij we hulpdiensten volgen. Wanneer je er als tv-maker de kantjes afloopt of te nadrukkelijk de grens opzoekt doet dat heel snel de ronde. Bij het Jessa Ziekenhuis in Hasselt bijvoorbeeld hoefden ze enkel eens te bellen naar het Stuyvenberg-ziekenhuis, waar we al eerder draaiden, om te vragen hoe die samenwerking liep.” Bovendien was er ook het groeiend besef dat we historische tijden beleven. “De meeste instellingen die we contacteerden, zagen in dat het belangrijk was die vast te leggen in een soort tijdsdocument.” 

Een oudere man wordt verzorgd in ‘Helden van hier: corona’.Beeld VTM

Ebolavirus

Toen het licht bij steeds meer partners op groen sprong,  ging ook VTM snel overstag.  Zeker omdat ook de nieuwsdienst van de zender de voordelen van een samenwerking met Geronimo zag. Vanderjeugd: “In normale omstandigheden duurt het minstens een paar weken voor over zo’n programma beslist wordt, nu was het na drie telefoons beklonken.” Maar toen moest het moeilijkste nog komen. Je wandelt als cameraploeg niet zomaar een ziekenhuis binnen waar Covid-19-patiënten behandeld worden. “We hebben als productiehuis wel wat ervaring met werken in wat dan ‘vuile zones’ heet”, zegt Vanderjeugd. “Zo gingen we recent nog draaien in Congo toen daar het ebolavirus weer opflakkerde.”

Om het risico op besmetting tot een minimum te beperken rekenen de makers van ‘Helden van hier: corona’ vooral op technologie. Het productiehuis maakte eerder al ‘Het gezin’, een programma voor Eén dat bijna volledig werd gedraaid met automatische camera’s die op eigen houtje bewegende objecten detecteren en scherp in beeld brengen. Systemen die nu ook in de ‘vuile zones’ van het ziekenhuis hun nut bewijzen. Net als de bodycams die ze bij Geronimo al langer gebruiken om het werk van de hulpdiensten zo direct mogelijk de huiskamer in te brengen.

Elkaar kussen

Aanvankelijk was het de bedoeling slechts drie afleveringen van het programma te maken. Dat werden er al snel vijf en uiteindelijk acht. Over wat daarna volgt voor zijn productiehuis, tast Vanderjeugd voorlopig in het duister. “Maar dat het geen walk in the park wordt, is nu al duidelijk. Ondanks de technische mogelijkheden die we hebben, kan je bepaalde producties gewoon niet heropstarten zolang er sprake is van zoiets als social distancing. We zouden deze zomer normaal gezien een fictiereeks draaien. Maar als je acteurs niet dicht bij elkaar in de buurt mogen komen, laat staan elkaar kussen, dan is daar zelfs met de meest geavanceerde camera geen beginnen aan. We zijn momenteel volop aan het onderzoeken hoe we dat soort projecten toch tot een goed einde kunnen brengen.” 

(DM)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234