null Beeld

FILM★★★1/2☆

Non-Stop

Goeie vliegtuigthriller met actie-icoon Liam Neeson.

Wie komt daar deze week schietend, rollend, duikend en laaiend niezend uit het witte doek knallen? ’t Is Liam Neeson verdorie, de voormalige Ierse karakteracteur die zich, in wat één van de meest bevreemdende carrièrewissels uit de geschiedenis van de mensheid moet zijn, de laatste jaren heeft ontpopt tot onversneden actieheld: pas op je tellen, Schwarzie!

Van diepzinnige en doorleefde rollen in ‘Schindler’s List’, ‘Ethan Frome’ en ‘Michael Collins’ tot kletterende optredens in ‘Taken’, ‘The A-Team’, ‘Unknown’, ‘The Grey’ en nu ‘Non-Stop’: hoe bejaarder Neeson wordt – hij is toch ook al een zestiger – hoe kinetischer de man schijnt te worden. Merkwaardig!

In ‘Non-Stop’ vertolkt hij een slechtgezinde airmarshal die tijdens een vlucht van New York naar Londen probeert uit te vissen wie de sinistere booswicht is die via een mobieltje heeft laten weten dat hij om de twintig minuten een passagier zal vermoorden, tenzij er 150 miljoen dollar op z’n rekening wordt gestort. Iets wat onze held – Bill Marks is zijn naam – wanhopig het volgende doet uitroepen: ‘Someone on this flight is threatening to kill someone every twenty minutes, unless 150 million is transferred to this account number!’

Gezien de op z’n zachtst gezegd trashy klinkende, zo goed door de hoofdfiguur himself verwoorde pitch waren wij helemaal klaar voor een zalige brok non-stopactie, een flitsende aaneenrijging van halsbrekende stunts, maar ‘Non-Stop’ is warempel béter dan dat. Zo neemt regisseur Jaume Collet-Serra (‘Unknown’) ruim de tijd om een stevige dosis gangpadsuspense en cockpitspanning op te bouwen (hoe de killer er precies in slaagt om in een volledig volzet vliegtuig en op tienduizend meter boven de Atlantische Oceaan iemand ongemerkt te vermoorden, laten we u graag zelf ontdekken), kruidt hij zijn film met inventieve details (het geluid van de omhoogklappende vensterluikjes!), en spaart hij de grote actiescènes op tot de laatste tien minuten, waardoor de climax echt een climax mag worden genoemd.

De beste vondst van de scenaristen is evenwel dat Bill niet kan bewijzen dat er een moordenaar aan boord is, en dat de passagiers (onder wie het onvermijdelijke kleine meisje, de onbetrouwbaar uitziende moslim en de gevaarlijk ogende gettoneger) gaandeweg beginnen te denken dat híj de flippende terrorist is, iets wat onze held op een bepaald moment wanhopig doet uitroepen: ‘I’m not hijacking this plane, I’m trying to save it!’ Ons vertrouwen heb je, Bill.

Verder maakt Collet-Serra ook uitstekend gebruik van de claustrofobische locatie: heel knap bijvoorbeeld hoe hij zijn camera in één lange, ononderbroken beweging door de volgepakte cabine laat glijden. Wie een boontje heeft voor goeie vliegtuigthrillers (zie ook ‘Red Eye’, ‘Air Force One’ en het geweldige ‘Executive Decision’ met Kurt Russell en Steven Seagal), mag nú inchecken.


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234