‘The Undoing’Beeld rv

Televisie★★★☆☆

Ondanks de straffe prestaties van Hugh Grant en Nicole Kidman is ‘The Undoing’ op Streamz een mooie maar lege doos

Rijke mensen die denken dat ze met alles weg kunnen komen en daar vaak ook in slagen: straks misschien te zien bij de presidentsverkiezing, nu al in de nieuwe HBO-serie ‘The Undoing’.

‘The Undoing’ is van de hand van de scenarist van ‘Big Little Lies’ en heeft in de hoofdrollen de immer grandioze Nicole Kidman én Hugh Grant, een man die sinds hij besloten heeft dat hij geen romantische komedies meer wilde doen alleen maar beter is gaan acteren: de verwachtingen voor deze reeks lagen met andere woorden net iets hoger dan voor pakweg het nieuwe seizoen van ‘De Zonen van Van As’. Misschien komt het ook net daardoor dat de zesdelige miniserie – waarvan er nu twee afleveringen op Streamz staan maar critici vijf afleveringen op voorhand konden bekijken – ondanks de overduidelijke kwaliteiten een lichte tegenvaller is.

Grant speelt Jonathan Fraser, een meer gerimpelde en grijzere versie van Charles, het personage uit ‘Four Weddings and a Funeral’ dat hem 25 jaar geleden wereldberoemd maakte: een typische Brit, ietwat gereserveerd en onbeholpen maar wel altijd op een erg charmante manier. Samen met zijn vrouw Grace (Kidman) vormt hij een succesvol en graag gezien koppel uit de New Yorkse jetset: hij is pediatrisch oncoloog – hij redt dus letterlijk het leven van kinderen met kanker –, zij werkt als relatietherapeut tegen een tarief dat enkel de rijksten zich kunnen veroorloven. Ze zijn nog steeds verliefd op elkaar en in hun huwelijksbed lijkt alles nog gesmeerd te lopen, maar aan het schijnbaar perfecte leventje van Grace en Jonathan komt een einde wanneer de mooie en mysterieuze Elena opduikt. 

De veel minder welgestelde Elena heeft – ‘dankzij een beurs’, zoals niemand nalaat te vermelden – haar zoon kunnen inschrijven in de eliteschool waar ook het kind van Grace en Jonathan naartoe gaat, en schuift daarom aan bij de groep van moeders die samen een benefiet organiseren. Ze valt er meteen op, omdat ze zonder enige gêne en tot afgrijzen van de anderen haar borsten bovenhaalt om haar dochtertje eten te geven en omdat ze een meer dan gezonde interesse in Grace aan de dag legt. Als Elena even later dood teruggevonden wordt, met haar hoofd ingeslagen, spitst de aandacht van de politie zich meteen toe op één verdachte: Jonathan, die op het moment van Elena’s bloederige einde zogezegd naar een congres voor oncologen moest, dat echter helemaal niet blijkt te bestaan.

Grace moet daarna onder ogen zien dat haar man er een ander, veel groezeliger leven op nahield en misschien weleens een moordenaar zou kunnen zijn, terwijl Jonathan zijn onschuld uitschreeuwt en – met de hulp van zijn advocaat – de echte dader van de moord zoekt. Wat volgt, is een degelijke, soms spannende en soms ietwat langdradige thrillerserie, die vooral opvalt dankzij de acteurs. Kidman is, net zoals in ‘Big Little Lies’, ijzersterk als de gekwelde echtgenote die heen en weer wordt geslingerd tussen afschuw voor haar man en de hoop dat alles toch nog weer zou kunnen worden als voorheen. Maar ook Grant maakt indruk als de dokter die zijn hele leven moeiteloos heeft kunnen surfen op zijn charme en zijn uiterlijk en daarom verwacht dat iedereen hem gelooft, zelfs al wijst alle bewijsmateriaal in zijn richting. Tel daarbij nog een geweldige Donald Sutherland, als de schatrijke en erg intimiderende vader van Grace, en je krijgt wellicht de beste geacteerde reeks van 2020.

Alleen kunnen zelfs Kidman en co. niet helemaal verhullen dat ‘The Undoing’ een mooie maar ietwat lege doos is. Terwijl ‘Big Little Lies’ niet alleen werkte als misdaadserie maar ook als een doorsnede van de microkosmos van rijke gezinnen aan de Amerikaanse Westkust, blijft dit in de eerste plaats een thriller die zich veeleer toevallig afspeelt bij de New Yorkse one percent. Het gaat er af en toe wel over hoe Grace en Jonathan door het schandaal van de sociale ladder tuimelen en de media alle kleinste details gulzig opvreten, maar die scènes voelen meer aan als verplichte nummertje dan dat ze echt iets toevoegen aan het verhaal.  Wie heeft genoten van ‘Big Little Lies’ of van ‘Sharp Objects’ kan met een gerust hart ‘The Undoing’ opzetten, maar de must-see waar je op kon hopen is deze miniserie helaas niet geworden. Om de woorden van de beroemde tv-recensente Maggie De Block even te lenen: het is wat het is.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234