null Beeld PARAMOUNT+
Beeld PARAMOUNT+

kijktip'The Offer'

Op de set van ‘The Godfather’: ‘Francis Ford Coppola trok je mee in zijn wervelstorm’

‘I’m gonna make him an offer he can’t refuse.’ De zin uit ‘The Godfather’ is één van de beroemdste uit de filmgeschiedenis en ze lag dan ook aan de basis van de titel van ‘The Offer’, een miniserie waarin de making-of van het cinematografische meesterwerk centraal staat. Vijftig jaar na de release in 1972 wordt ‘The Godfather’ niet alleen nog steeds alom bejubeld – in de top 100 van Sight & Sound eindigde de film onlangs op plek 12 – ook over hoe het er achter de schermen aan toeging tijdens de opnames zijn bibliotheken volgeschreven.

Redactie

De grote ego’s op de set, de inmenging door de bazen van filmstudio Paramount, de niet altijd gezonde aandacht bij de echte New Yorkse maffia voor het project… Het leidde tot een explosieve mix die ‘The Offer’ in tien afleveringen blootlegt. Dan Fogler (‘Fantastic Beasts’) kruipt in de huid van de man die alles in goede banen probeerde te leiden: regisseur Francis Ford Coppola.

– Dat zijn grote schoenen om te vullen.

DAN FOGLER «Dat kun je wel zeggen. Ook letterlijk: Coppola is ruim 1 meter 80 groot. Daar kom ik helemaal niet aan, hoe hard ik ook geprobeerd heb om mezelf groter voor te doen dan ik ben. Ik hoop dat hij niet naar deze serie begint te kijken en zegt: ‘Wat voor een klein persoon hebben ze nu weer uitgekozen om mij te spelen?’ (lacht)»

– Maar je wilt wel dat hij ‘The Offer’ ziet?

FOGLER «Absoluut, vanaf dag één zat ik zo (kruist zijn vingers) en dacht ik: alsjeblieft, zorg ervoor dat hij het goed vindt. Coppola was zelf niet betrokken bij ‘The Offer’: de reeks is gebaseerd op de memoires van Albert S. Ruddy, de producent van ‘The Godfather’. Maar ik wilde hem natuurlijk eer aandoen en ik hoop dat ik ooit via via zijn goedkeuring krijg. Ik heb mijn vertolking eigenlijk ook een beetje gebaseerd op mijn vader: ik ben opgegroeid in New York en Coppola klonk op veel vlakken zoals hij. »

– Toen hij ‘The Godfather’ maakte, had Coppola al een Oscar gewonnen, voor het scenario van ‘Patton’ uit 1970. Maar in de reeks zet je hem vooral neer als een onzekere, twijfelende regisseur.

FOGLER «Ja, want dat was hij ook. Er bestaat een versie van het originele boek van Mario Puzo waarin je alle notities die Coppola tijdens het lezen heeft gemaakt kunt volgen: zo krijg je een prachtig inzicht in al zijn ideeën, twijfels en angsten. Ik heb ook veel gehad aan een documentaire over de opnames van ‘The Rain People’, een film die hij enkele jaren voor ‘The Godfather’ heeft gemaakt. Daarin zie je hoe hij bijna neurotisch over de set wandelt, constant vragen stelt en kritiek heeft op zichzelf en anderen. Films maken leek voor Coppola op een soort therapeutische sessie: hij creëerde een soort wervelstorm op de set waar iedereen in mee werd genomen. En van al die stress en angst maakte hij dan een diamant zoals ‘The Godfather’.»

The Offer
Canvas, zondag 8 januari, 21.45

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234